Як налагодити ефективність витрачання коштів громади Миколаєва

Відповідні виклики, методики та рецепти того як зробити Миколаїв зеленим, чистим і комфортним обговорили нещодавно у приміщенні миколаївської міськради учасники громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» з представниками міськвиконкому, комунальних установ, громадськості та ЗМІ - учасники проекту «Демократичний, прозорий, ефективний бюджет для зеленого, чистого і комфортного м. Миколаєва».

Учасники установчої зустрічі проекту рекомендували міському голові створити робочу групу з питань удосконалення згаданих механізмів міської громади та прийняли до відома перші результати громадського аудиту доброчесності запровадження програмно-цільового методу (ПЦМ), ефективності витрачання коштів громади м. Миколаєва та інформацію про відповідні сервіси партнерського проекту.

Відкриваючи нараду, заступник миколаївського міського голови Мкртич Мкртчян підкреслив важливість для налагодження ефективності управлінням сфери ЖКГ міста запровадження дієвого контролю управлінських рішень  на всіх стадіях та конструктивної участі мешканців у напрацюванні відповідних механізмів, що і є метою партнерського проекту міськвиконкому та інституцій з розвитку міста.

Директор КУ ММР «Агенція розвитку Миколаєва» Василь Гошовський та директор ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» Михайло Золотухін відмітили важливість для інвестиційної привабливості м. Миколаєва згаданого проекту, учасниками якого стали присутні. Саме запровадження принципів прозорості, доброчесності та засад належного врядування підвищить ефективність управління фінансами громади з відповідними реальними досягненнями показників бюджетних і цільових програм та у перспективі привабить реальних інвесторів у м. Миколаєві.

Експерти Фонду та Агенції розвитку Миколаєва презентували ідею проекту, мету, завдання та очікування.

Координатор проекту Михайло Золотухін зазначив: «Упродовж трьох років шляхом проведення таких моніторингів ми слідкували за тим, щоб гроші громадян витрачалися прозоро та ефективно. Програмно-цільовий метод формування місцевих бюджетів, який, до речі, в Миколаєві застосовується з 2013 року, дав нам можливість відстежити, наскільки ефективно витрачаються кошти містян у сфері ЖКГ».

Утримання зелених насаджень у Миколаєві в 2013-2014 роках коштувало в п’ять разів більше, ніж у столиці. На що Держфінінспекція в Миколаївській області в 2015 р. проводила аудит, результати якого в цілому співпали з висновками проведеного нами дослідження.

Протягом травня-серпня 2017 р. експерти громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» у 25 громадах п’яти областей півдня та сходу України за методикою Фонду розвитку м. Миколаєва провели громадський аудит доброчесності запровадження ПЦМ і ефективності місцевих бюджетних програм. Його перші результати підтверджують актуальність проекту для міста Миколаєва.

«Саме на згаданих практичних напрацюваннях ФРММ побудовано методологію 10-місячного  проекту, що оздоровить місцеві фінанси» — відмітив Михайло Золотухін. Презентація проекту додається

Експерт Фонду і методист згадано громадського аудиту Тетяна Золотухіна, представляючи перші результати діагностування, привела приклади викликів доброчесності посадових осіб органів місцевого самоврядування  при складанні паспортів бюджетних програм 2017 р. та ознаки дублювання фінансування деяких муніципальних послуг .

«Нас дивує наполегливість департаменту ЖКГ Миколаївської міської ради в ігноруванні рекомендацій перевірки Державної фінансової служби щодо відповідності вимогам чинного законодавства України щодо дотримання форм та змісту показників бюджетних програм. Так, Департаменту невідома реальна кількість у місті зелених насаджень. Пораховано лише кількість бродячих собак. А щодо показників ефективності, то їх для чиновників департаменту ЖКГ не існує. А значить — реально складно здійснити контроль ефективності витрачання коштів громади. Хоча, прості арифметичні дії виявили умовний «прогрес»: для прикладу, у м. Миколаєві запланована ціна експлуатації 1 га зелених насаджень стала не у 6 разів (2014р), у лише в 2 рази (2017р) дорожче, ніж у Києві.

Ми рекомендуємо запровадити у місті не тільки систему фінансового аудиту відповідності вимогам законодавства України бюджетних програм, звітів про їх виконання та запитів та порівняльної оцінки ціни миколаївської муніципальної послуги з подібними у інших містах обласного значення і об’єднаних територіальних громадах, а і організаційний аудит виконавчих органів місцевого самоврядування у м. Миколаєві…»

Директор Фонду виразив сподівання, що найближчі тижні  розпорядженням міського голови буде створено робоча група проекту за участю представників Департаменту міського голови; Департаменту фінансів; Департаменту внутрішнього фінансового контролю, нагляду та протидії корупції Миколаївської міської ради; Департаменту ЖКГ; районних адміністрацій та інших головних розпорядників бюджетних коштів та депутатів міськради і громадськості .

Саме робоча група запропонує громаді систему ефективного управління фінансами на прикладі ЖКГ з механізмами впливу громадян на бюджетний процес та інші управлінські рішення.

Також Михайло Золотухін повідомив, що для представників робочої групи проекту у жовтні 2017 року відбудеться  відповідне навчання з питань доброчесності запровадження ПЦМ та громадського аудиту ефективності витрачання коштів громад та участі мешканців як у бюджетному процесі так і контролю за його ефективністю.

Також запрацює мережа громадських приймалень проекту на базі Центральної бібліотечної системи для дорослих м. Миколаєва ім. М.Л. Кропивницького та в офісі Фонду, а також при Агенції розвитку Миколаєва.

Проект «Демократичний, прозорий, ефективний бюджет для зеленого, чистого і комфортного м. Миколаєва» реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» при партнерстві з Виконавчим комітетом Миколаївської міської ради та КУ «Агенція розвитку Миколаєва» в рамках програми «Публічні бюджети від А до Я: інформування, активізація та залучення громадянського суспільства», що виконується Фондом Східна Європа у партнерстві з Фундацією польсько-української співпраці ПАУСІ за фінансової підтримки Європейського Союзу.

1 / 2 Індекс прозорості бюджета 2015
1.   Суми 100%
2.   Вознесенськ 91%
3.   Одеса 77%
4.   Чугуїв 77%
 Показати ще
28. Луцьк 45%
29. Сєвєродонецьк 27%
30. Полтава 23%
31. Здолбунів 18%
32. Чернігів 15%