Як, коли і що декларувати: експерти Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” проводять навчання для об’єднаних громад

23 березня, 18:01

Для посадових осіб і депутатів місцевих рад в ОТГ настав черговий виклик - подача щорічної декларації. У 2020 році вона супроводжується значними змінами. Це спричинено рядом змін до Закону України “Про запобігання корупції”, які вносились наприкінці 2019 року та з початку цього року. Сталось так, що частина нових правил, які набули чинності з 1 січня 2020 року, були відмінені у лютому та березні. І це стало причиною того, що посадові особи місцевого самоврядування та депутати місцевих рад елементарно заплутались у цих нововведеннях та потребували додаткових роз’яснень.

4 громади-партнери Програми DOBRE в Івано-Франківській області звернулись до експертів Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” з проханням провести додаткові навчання або ж надати пояснення щодо нововведень у процес декларування.

Для допомоги громадам був залучений експерт з антикорупційного законодавства Інституту Політичної Освіти, головний редактор ресурсу СТИК-Антикорупція Мирон Дмитрик. Спільно з ним були проведені навчання у Дзвиняцькій, Нижньовербізькій, П’ядицькій та Тлумацькій громадах.

Експерт Партнерства Віталій Світлик пояснює:
“У невеликих громадах завжди виникали проблеми із заповненням е-декларацій. Це пов’язано із тим, що не всі депутати належним чином володіють комп’ютерами, не завжди вчасно отримують інформацію про зміни у законодавстві. - пояснив він, - Саме тому ми в рамках роботи проекту “Доброчесні громади” розробляли спільно з громадами антикорупційні програми. В них передбачені заходи щодо роз’яснення принципів і правил подання декларацій, відповідальних осіб та навчання для декларантів”.

Громадам були запропоновані навчання, на яких просто і доступно, на прикладі заповнення самої декларації пояснювались всі зміни і нововведення.

Що саме змінилось у поданні декларацій?

Мирон Дмитрик пояснює, що в період з жовтня 2019 по березень 2020 року було внесено багато змін, що стосуються як додаткових даних, які декларанти мають внести у е-декларацію, так і самої форми декларації. 

“Були внесені зміни щодо розширення кола осіб, про які слід вносити відомості, наприклад, тепер слід внести в декларацію всіх неповнолітніх дітей декларанта незалежно від того, чи проживають вони з декларантом. Також тих членів сім’ї, котрі спільно з декларантом проживали не менше ніж 183 дні у звітному році, - пояснює експерт, - Окрім того, слід вносити ширші персональні дані про декларанта та членів сім’ї декларанта, - серію та номер паспорта чи ID картки, унікальний номер запису в Єдиному демографічному реєстрі, відомості про нерухомість у якій зареєстровано місце проживання, незалежно від того чи декларант там фактично проживає. Крім того, були внесені зміни, які зобов’язують декларанта вносити відомості про фінансові і банківські установи, у яких у нього та членів його сім’ї відкрито рахунки, наявність «заощаджень» у криптовалюті та інше”. 

Відповідно до цих змін, НАЗК 13 лютого видало нові роз’яснення щодо заповнення декларацій. Проте уже 4 березня Верховна Рада підтримала доповнення до Закону “Про запобігання корупції”, які відтерміновують подачу частини цих відомостей на рік. 

Ці зміни набрали чинності 20 березня, за 10 днів до закінчення встановленого на той час строку подання декларацій. - пояснює Мирон Дмитрик, - Однак через карантин відбулись також і зміни у термінах подачі е-декларацій. Їх тепер треба подати не до 1 квітня, а до 1 червня”.

Загалом, стверджує експерт, е-декларації за 2019 рік подали уже понад 550 тисяч декларантів із орієнтовно 900 тисяч, що повинні подавати декларації. Тобто ті, хто подав декларації за новими правилами, скасованими 20 березня, частково зробили даремну роботу. Хоча це можна вважати грою на випередження - з наступного року ці норми діятимуть для всіх, відповідно буде вже легше заповнювати форму.

З якими проблемами найчастіше стикаються в ОТГ при поданні декларацій?

Найскладнішим, на думку експертів, для пересічного декларанта є часта зміна правил подання декларацій.

“З 14 жовтня 2014 року, від коли прийнятий ЗУ “Про запобігання корупції”, до нього 35 разів (!) вносились зміни і доповнення. У минулому році шість разів вносились зміни, у цьому році - тричі. - каже Мирон Дмитрик, - Я як юрист, який спеціалізується на антикорупційному законодавстві, не завжди встигаю за змінами. Що вже казати про депутатів місцевих рад в ОТГ”

Найчастіше, з досвіду експертів, на місцевому рівні проблеми з е-деклараціями пов’язані із низьким рівнем навиків користування комп’ютерною технікою. Це значно уповільнює процес подання декларацій. І це пов’язано не із загальним рівнем знань, а з видами зайнятості місцевих депутатів - це можуть бути фельдшери, будівельники, водії, фермери. Місцеві депутати не отримують заробітну плату за свою депутатську діяльність, тому не завжди відповідально ставляться до обов’язку подавати декларації. І роблять це в останній момент. 

“Важливим чинником є і те, що народні депутати, міністри чи інші керівники вищого рівня мають помічників або кваліфікованих спеціалістів, які допомагають у поданні декларацій, - стверджує Дмитрик. - На рівні ОТГ, в кращому випадку, є один спеціаліст, який може допомогти у заповненні декларацій, але він не може обслуговувати велику кількість людей, бо має також інші зобов’язання і завдання у роботі”

Де брати інформацію про зміни у е-декларуванні?

Для того, щоб бути в курсі усіх нововведень та змін у процедурі подачі е-декларацій, насправді, є не багато ресурсів.

Найперше експерти радять моніторити сайт НАЗК.

Цьогоріч сайт запрацював набагато краще - у напрямку роз’яснення змін до процесу декларування, цього року, НАЗК більше орієнтується на потреби декларантів”, - стверджує Віталій Світлик

Для доступності та оперативності експерт радить стежити за новинами НАЗК у соціальних мережах Facebook та Telegram.

Також НАЗК спільно з Transparency International Ukraine цього року запустили окремий інформаційний ресурс з інструкціями щодо заповнення декларацій.

1.   Дрогобич 73%
2.   Чернівці 65%
3.   Краматорськ 58%
4.   Хмільник 58%
 Показати ще
33. Долина 35%
34. Кропивницький 34%
35. Коломия 25%
36. Яремче 24%
37. Ладижин 20%