Як жителі громад можуть вплинути на те, щоб бюджет розроблявся за їхньою участю?

28 жовтня, 19:11

У більшості випадків громадяни згадують про бюджет громади, в кращому випадку, коли місцева влада заздалегідь оприлюднює проєкт рішення про бюджет. Але це вже готовий документ. Чи можна долучитись мешканцю до процесу його створення? Звичайно, так!

Що потрібно знати мешканцю громади і як долучитися до процесу формування бюджету на етапі складання проєкту бюджету, – читайте у матеріалі експертки Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" Марії Орлової.

Ця тема особливо актуальна зараз, оскільки останній квартал року є активною фазою формування та затвердження основного фінансового документу громади – бюджету на наступний рік.

Окреслимо ключові часові моменти відповідно до Бюджетного Кодексу України (БКУ) та Бюджетного календаря, на які потрібно орієнтуватися щоб нічого не пропустити:

  1. Протягом жовтня головні розпорядники коштів (надалі ГРК) в громаді розробляють бюджетні запити та подають їх до місцевого фінансового органу (фінансове управління, відділ тощо), який аналізує всі бюджетні  запити та приймає рішення про їх включення до проєкту бюджету на наступний рік (стаття 75 БКУ).
  2. До 20 листопада (граничний термін) фінансовий орган готує проєкт рішення про місцевий бюджет та його подання місцевій держадміністрації, виконавчому органу місцевої ради для схвалення (стаття 76 БКУ).
  3. До 27 листопада (граничний термін) місцева держадміністрація, виконавчий орган місцевої ради подають проєкт рішення про місцевий бюджет до місцевої ради (стаття 76 БКУ).
  4. До 25 грудня (включно) проєкт рішення про бюджет повинен бути розглянутий та затверджений на пленарному засіданні місцевої ради (стаття 77 БКУ).
  5. Протягом жовтня та листопада місцевий фінансовий орган має здійснювати заходи щодо залучення громадськості до бюджетного процесу (стаття 28 БКУ).

Що має забезпечити орган місцевого самоврядування (ОМС) для того, щоб процес залучення громадськості відбувався прозоро та відкрито?

  • Організувати роботу зі збору пропозицій від громадян під час складання бюджету

Для цього орган місцевого самоврядування розробляє та приймає нормативно-правовий акт (НПА), який передбачає процедури збору пропозицій від громадян до бюджету під час складання бюджету на наступний рік.

В даному випадку це не документи, які регулюють здійснення громадських (або «бюджетних») слухань. Орган місцевого самоврядування з метою збільшення розуміння з боку громадян бюджетного процесу та повноважень органу місцевого самоврядування в розпорядженні коштами місцевого бюджету може на етапі складання проєкту бюджету передбачити регулярний збір пропозицій від громадян до майбутнього проєкту бюджету.

Принциповою відмінністю такого способу консультування з громадянами, наприклад, на відміну від «бюджетних» (громадських) слухань, є те, що громадяни залучаються до бюджетного процесу ще на етапі складання проєкту бюджету, в той час як на «бюджетні слухання» виноситься вже готовий попередній варіант проєкту бюджету на наступний рік.

Бажаною передумовою є наявність нормативно-правового акту, який регулюватиме весь процес збору пропозицій від громадян під час складання проєкту бюджету. Такий документ має визначати відповідальних за збір пропозицій від громадян, роз’яснення щодо видів видатків, до яких громадяни можуть подавати свої пропозиції, спосіб подання пропозицій (поштою, особисто за вказаною адресою або до тимчасових мобільних пунктів збору таких пропозицій, в разі використання такого способу, електронним листом із вказанням адреси, онлайн через спеціальні вебплатформи), строки збору пропозицій, в які орган місцевого самоврядування бере на себе зобов’язання щодо подальшого розгляду та врахування пропозицій, які надійдуть від громадян, а також як орган місцевого самоврядування відзвітує про результати збору пропозицій від громадян та свої рішення щодо врахування чи неврахування отриманих пропозицій.

Також можуть бути передбачені регулятивні пункти щодо процесу збору пропозицій у вже розроблених та затверджених НПА, таких як:

а) Положення про консультації з громадськістю, наприклад в Мереф’янській міській об’єднаній територіальній громаді;  

б) Бюджетний регламент, наприклад Новодністровської міської громади, Скала-Подільської громади, Скалатської громади

  • Рекомендовано заходи зі збору пропозицій від громадян під час складання бюджету проводити в період з 15 липня по 15 жовтня року з публікацією оголошення про проведення заходів на офіційному сайті органу місцевого самоврядування або в офіційному ЗМІ, також з формуванням розпорядження голови/рішення місцевої ради про проведення таких заходів.

Досвід проведення інформаційних кампаній «Впливай на бюджет своєї громади» за участю експертів Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» показує наявність різноманітність форм та форматів таких заходів: вуличні акції, громадські консультації під час офіційних зустрічей, зустрічі зі школярами, онлайн опитування або онлайн збір пропозицій (Доманівська громада) та інші.

Приклади варіантів різних форматів збору пропозицій до бюджету  описані в матеріалах:

«Як залучити жителів ОТГ до бюджетного процесу: кращі практики інформаційних кампаній».

Борщ, квест, дискотека та 1011 бюджетних пропозицій. Другий тиждень кампанії "Впливай на бюджет своєї громади!"  

Бюджетні пропозиції громадян в дії: вуличне освітлення, водопостачання та очищення річок

579 пропозицій зібрали під час акції “Впливай на бюджет своєї громади!”

“Стадіон, так стадіон!” - четвертий тиждень кампанії “Впливай на бюджет своєї громади!”  

У вигляді короваю, сонця та кошика з лимонами: як пройшов п’ятий тиждень кампанії “Впливай на бюджет своєї громади”

Ярмарок ідей, молодіжні проєкти та десятки пропозицій від школярів - “молодіжний” тиждень кампанії “Впливай на бюджет своєї громади!”

Два місяці кампанії “Впливай на бюджет своєї громади!” вже позаду, та ми не скидаємо обертів

У 2020 році в період пандемії дуже актуальним і чи не єдиним способом збору пропозицій до бюжету 2021 залишилося опитування онлайн через сайти громад.

Наприклад, Асканія-Нова громада.   

  • Для більшої відкритості варто ОМС оприлюднювати звіт про отримані пропозиції від громадськості, а також про враховані та невраховані пропозиції та обґрунтування таких рішень.

Найважливішою частиною всіх заходів - очних і дистанційних - є зворотній зв’язок. А це значить, що всі зібрані пропозиції від громадян необхідно не тільки опрацювати, а ще й надати відповідь жителям громади та аргументовано пояснити, які з пропозицій були враховані, а які ні і чому. Тільки за умови дотримання цього пункту буде зростати довіра громадян до влади.

Практика роботи з громадами показує, що саме цей етап ще не набув широкого поширення, але він є дуже важливим з точки зору довіри до влади з боку мешканців громади і ефективності збору пропозицій у майбутніх кампаніях. ОМС повинен думати про мешканців, мета яких - не просто надати пропозицію, а й отримати зворотній зв'язок про те, чи їхня думка почута, а якщо ні – то чому.

Що має бути включено до звіту? Звичайно, перелік пропозицій з зазначенням їх авторів та кількості голосів підтримки, опис рішення щодо врахування або неврахування з обґрунтуванням, а також сума коштів виділеної (передбаченої в бюджеті) на їх реалізацію.

Приклади звітування:

Іванівська громада (Тернопільська)

Музиківська громада (Херсонська)

Вишнівецька громада (Тернопільська)

  • Створити та залучити багатосторонні дорадчі органи до процесу розробки бюджету

Суть цього формату залучення мешканців полягає в тому, що до обговорення проєкту бюджету залучаються представники з різних сфер життя громади: підприємці, представники культурної сфери, історики, громадські організації тощо. Відповідно при такому розмаїтті учасників з різних сфер народжуються слушні ідеї та пропозиції. 

Така багатостороння робоча група може утворюватися відповідно до Бюджетного регламенту або за окремим розпорядженням голови громади.

До складу таких дорадчих органів обов’язково мають входити як представники виконавчих органів ОМС, депутати, так і представники організацій громадянського суспільства (ОГС), науковці, бізнес та інші.

Орган місцевого самоврядування повинен залучати робочу групу протягом періоду з 15 липня і до моменту подання проєкту бюджету на розгляд депутатських комісій або раніше зазначеного періоду.

Основне завдання робочої групи – це напрацювання пропозицій до майбутнього бюджету громади. Кожне засідання робочої групи має протоколюватись, широко висвітлюватися в місцевих ЗМІ, соціальних мережах та на сайті громади. Це сприятиме довірі до прийнятих рішень і розуміння їх суті.

В свою чергу орган місцевого самоврядування оприлюднює звіт про отримані пропозиції від багатосторонньої робочої групи з інформацією про враховані та невраховані пропозиції та обґрунтування таких рішень.

Також серед поширених інструментів залучення мешканців до формування майбутнього бюджету в громаді можна віднести бюджет участі та електронні петиції.

Подаючи проєкт-ініціативу до бюджету участі або голосуючи за той чи інший проєкт, кожен мешканець залучається до бюджетного процесу, а переможні проєкти автоматично включаються до бюджету на наступний рік. Більш детально про цей інструмент можна ознайомитись в матеріалі «Громадський бюджет в ОТГ: кращі практики» та «Як пройти шлях від ідеї до її реалізації: історії успіху українських громад».

А про електронні петиції – «У Новопсковській громаді карантинні заходи активізували використання інструментів електронної демократії».

Висновки:

  1. На етапі складання проєкту бюджету основними формами залучення мешканців до нього є збір пропозицій до бюджету під час щорічних заходів, організованих ОМС, участь у засіданнях робочої групи щодо формування майбутнього бюджету, розробка проєктів до бюджету участі, а також голосування за них.
  2. Консультування з громадянами, яке передбачає регулярний збір пропозицій до майбутнього проєкту бюджету проводиться на етапі складання проєкту бюджету, а «бюджетні» громадські слухання – на етапі розгляду проєкту та прийняття рішення про місцевий бюджет, коли розглядається вже готовий документ.
  3. Органам місцевого самоврядування важливо чітко визначити та описати процедури збору пропозицій та врахування їх у відповідних НПА із зазначенням відповідальних за збір осіб, роз’яснення щодо видів видатків, до яких громадяни можуть подавати свої пропозиції, спосіб подання пропозицій, строки збору пропозицій, а також як орган місцевого самоврядування відзвітує про результати збору пропозицій від громадян.
  4. Важливим моментом є широке висвітлення в ЗМІ та зворотній звязок з громадянами про долю їхніх пропозицій: про враховані і невраховані пропозиції, чому не враховані і варіанти вирішення проблем. Завершальний етап звітування підвищує рівень довіри до всього процесу збору пропозицій і успіху майбутніх кампаній по залученню мешканців та їх активності.

Якщо ви не подали свою пропозицію, то про неї можуть і не знати, і навпаки: якщо подібних до вашої пропозицій буде багато, то є висока ймовірність її врахування у майбутніх бюджетних рішеннях.

Тому ДІЄМО! 

1.   Дрогобич 73%
2.   Чернівці 65%
3.   Краматорськ 58%
4.   Хмільник 58%
 Показати ще
33. Долина 35%
34. Кропивницький 34%
35. Коломия 25%
36. Яремче 24%
37. Ладижин 20%