Відкритість і прозорість влади не можлива без її щирого бажання (шпаргалка для влади)

21 вересня, 16:21

Будемо говорити про доброчесне врядування з акцентами в бюджетній політиці. Не догми і не аксіоми, але загально прийнятні базові речі для того, щоб влада із реактивної, тобто тієї, що дає реакцію на вимоги закону чи запити від громадян, перетворювалася на сервісну, тобто ту, яка пропонує на вибір прозоре меню із своїх послуг та можливостей для громади.

Аргументи влади часто дуже прості, банальні:

  • Нас обрали на 4-5 років, то не чіпайте, ми будемо робити те, що вважаємо за потрібне
  • Громадсько активних є не більше 10%, то для чого для НИХ старатися, коли є решта, яким байдуже
  • Головне не папірці писати і на сайт рішення викладати, а дороги ремонтувати, людям саме це потрібно

Давайте, одразу відреагую на це:

  • Обрали, щоб виконувати накази виборців і реалізовувати ЇХ побажання
  • Розвиток і новації завжди справа першопрохідців і активістів, ледарі обирають вже витоптані доріжки
  • Дорогу можна відремонтувати втричі дорого, неякісно, взагалі не відремонтувати і проконтролювати, підказати буде нікому і ні з чого

Повертаюся до першовизначення (воно мені найбільш точно передає суть цим слів):

Відкритість=доступність, прозорість=зрозумілість

Як діяти, щоб бути відкритими і прозорими? Поставити себе на місце пересічного небайдужого мешканця і створити сервіси для його зручного комунікування із владою, користування можливостями.

  1. Інформація на офіційному сайті ради. Окремий розділ з бюджету. Он-лайн консультації.

Марно сподіватися, що ваш сайт знають всі. Як правило ви (влада) нічого не робили для того, щоб про нього знали. Адже це лише вимога закону, а не ваше бажання.  Тому про нього треба розповісти всім. Як це робити запитайте у фахівців із просування сайтів, піар-спеціалістів.

Окремий розділ «Бюджет». Фінанси і комунальне майно – це хребет громади. Людей потрібно чути, з ними потрібно консультуватися в т.ч дистанційно, їм потрібно надавати всю інформацію яка у вас є. Зауважте, при цьому ви самі собі ПОЛЕГШЕТЕ працю. Зробили бюджет, прийняли на сесії – оприлюднюйте. Купили машину для комунального підприємства-вручайте їм ключи і оприлюднюйте. Тільки не фото з передачі ключів, а хто купив у кого, за скільки, скан угоди, результати торгів.

Зауважте, зараз вік інформації. Її багато і чим структурованіше вона виписана і в зрозумілих місцях лежить тим доступніша. Але ще вона має бути ЗРОЗУМІЛОЮ. Так, це картинки, графіка, малюнки, мультики, відео, аудіо. Якщо ваш спеціаліст з цим не справляється то це або не ваш спеціаліст, або потрібно замовляти професійні послуги на стороні. Ви просто порахуйте: затрати на подачу якісної інформації окупляться зекономленими людиногодинами на відповіді на інформаційні запити, на роз’яснення і пояснення.

Все, що стосується бюджету у цьому розділі і має бути. Під відповідними датами оприлюднення документів і з зрозумілими назвами.

Можна регулярно нагадувати про оновлення розділу у новинах.

Ось приклади:

Зауважте я буду наводити приклади як 575 тисячного Портленда, 248 тисячного Дербі сіті так і 68 тисячного Червонограда чи 36 тисячного Нетішина. Це щоб було зрозуміло, що при бажанні у місті будь-якого розміру все можливо!міські консультаціїновини про бюдежт червоноградрозділ бюджет Нетішинбюджетний розділ Орегон

  1. Звітування комунальних підприємств.

Така форма роботи, коли все міське майно знаходиться у оперативному управлінні комунальних підприємств, керівники яких призначаються особисто мером міста, призводить до монополізації напрямків роботи КП. Але це ж звужує і сферу відповідальності до тих самих двох осіб міський голова-керівник КП.

Ефективність роботи КП стає все частіше предметом досліджень і їх результати свідчать про те, що відкритість і прозорість тут ще на гіршому рівні ніж в середньому по радам.

Рейтинг публічності КП- http://www.kprating.info/

Комунальні підприємства і корупційні ризики – https://www.radiosvoboda.org/a/27969928.html

Є чіткі вимоги ст.78 Господарського кодексу України, є прийняті рішення депутатами щодо звітування КП, але навіть реактивна реакція влади буває відсутньою (не працює невідворотність покарання в т.ч політичного). Для прикладу м.Здолбунів, Рівненської області, чисельність населення 25 тисяч осіб. Рішення про відповідний порядок оприлюднення інформації прийнятий 16 жовтня 2016 року і лише з 4 вересня вже 2017 року , т.то через 11 місяців, почали завантажуватися скани договорів, накладних, калькуляцій робіт, товарів і послуг які виконувалися за бюджетні кошти через це КП. І то, лише через загрозу блокування виділення наступних частин фінансування для КП.

Тому, якщо прагнення влади такі ж чисті і прозорі як і бажання мешканців бачити діяльність КП як у себе за вікном, то потрібно просто взяти за правило – провів господарську операцію, одразу скануй документи, якщо не можеш зробити їх поки що доступними для машиночитного формату,  і викладай на сайт. Звикай звітувати регулярно. Це просто і нормально. Погодьтесь, якщо ця громада вас утримує то вона вправі знати на що бюджетні гроші використовуються. І не раз в рік постфактум.

  1. Навчання бюджетній грамотності. Відверте спілкування із ЗМІ.
  • А чому ті ЗМІ не хочуть друкувати інформацію про нас? – запитала на одному із семінарів, який читаю на запрошення Transparency International Україна
  • А ви їм зважену інформацію подаєте, відповідаєте на їх гострі запитання коли вони вас турбують, ви їх запрошуєте на всі події? – так отож, а за позитивний піар не дивуйтесь, що вам виставляють рахунки, відповів я.

Це означає, що із ЗМІ потрібно дружити, а серед читачів шукати своїх помічників та партнерів. Для цього треба ДІЛИТИСЯ із ними своїми планами, ідеями, питати їх думку, навчати, заохочувати, помічати. Тоді і ЗМІ змінить думку про ваші матеріали. Вони із розряду піару перейдуть в суспільно важливі. Навчаючи інших не забувайте вчитись самі. Окремо, разом. Разом ще краще, тоді точно будете чути що про вас думають і мати змогу аргументовано відповідати. Одразу чи згодом. Всіх не переконаєте і на свою сторону не залучите, однак точно ваших прихильників побільшає, а гострота списів зменшиться. Не бійтеся представляти своє місто у різних рейтингах. Навпаки, прагніть щоб ваше місто оглянуло «зовнішнє око», адже це безкоштовна експертна думка зі сторони і медіа привід для міста та вашої команди.

ДЖЕРЕЛО

1 / 2 Індекс прозорості бюджета 2015
1.   Суми 100%
2.   Вознесенськ 91%
3.   Одеса 77%
4.   Чугуїв 77%
 Показати ще
28. Луцьк 45%
29. Сєвєродонецьк 27%
30. Полтава 23%
31. Здолбунів 18%
32. Чернігів 15%