В Україні стартувала масштабна інформаційна кампанія про місцеві бюджети

23 вересня, 15:27

Експерти Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» розпочали інформаційно-просвітницькі кампанії «Впливай на бюджет своєї громади-2021!» у 25 громадах-партнерках Програми USAID DOBRE із Запорізької, Чернівецької та Чернігівської областей. Метою публічних заходів є підвищення рівня обізнаності громадян щодо бюджетного процесу та залучення до участі у ньому.

20-21 вересня перші заходи відбулися у громадах Чернівецької області – Рукшинській і Недобоївській. Під час зустрічей з жителями громад експерти та представники місцевої влади розповсюджували «Бюджети для громадян», в яких доступною мовою пояснюються особливості бюджетного процесу, наводяться основні дані щодо доходів і видатків бюджетів громад, а також є інструкція для жителів про те, як саме вони можуть впливати на бюджетний процес. Крім того, на заходах відбувся збір пропозицій жителів до бюджетів громад на наступний рік.

«Бюджети для громадян, які ми спочатку розробили разом з представниками громад, а тепер розповсюджуємо на публічних заходах, - це унікальний інструмент, особливо актуальний у громадах зараз, бо відповідає на важливе питання, яке завжди звучить у громаді: «Де гроші?». Ми можемо зрозумілою мовою, без складних термінів і кодів пояснити жителям, куди громада витрачає кошти і які пріоритети ставить, порахувати вартість навчання одного учня у школі або відобразити «фронт робіт», виконаний у громаді в рамках бюджету розвитку. Все це супроводжується цікавими й зрозумілими інфографіками. З нашого досвіду можу сказати, що людей завжди дивує, скільки коштів скеровується, наприклад, на школи і садки, і це завжди левова частка бюджету громади. Тож громадяни усвідомлюють, що основний пріоритет громади – це освіта дітей. Водночас активність людей у громадах, де «БдГ» реалізується вперше, не завжди значна, проте цей інструмент викликає інтерес, і на наступні роки жителі вже самі чекають нового звіту про кошти громад», - зазначив експерт Партнерства Михайло Джогола.

Про важливість інформаційно-просвітницьких кампаній та розповсюдження «Бюджетів для громадян» розповіла начальниця фінансового відділу Рукшинської територіальної громади Інна Гондуряга:

«Ми плануємо максимально розповсюдити матеріали серед жителів громади. Буклети роздано керівникам установ для поширення у колективах. Частину плануємо роздати населенню за допомогою листонош, ще частину очікуємо роздати на запланованому фестивалі юшки».

Крім того, громада збирає пропозиції до бюджету-2022 через електронну форму, що розміщена на сайті сільської ради.

Наталя Миронець, начальниця фінвідділу Недобоївської територіальної громади, зауважила, що «БдГ» також розповсюджується і через соціальні медіа:

«Інформацію про наш «Бюджет для громадян» ми поширили також у групах в соціальних мережах дитячих саків, шкіл, а керівники цих закладів обговорили з батьками ті питання, які їх цікавлять. Також ознайомитися з ним можна на нашому офіційному сайті».

Громадяни мають можливість подати свої пропозиції не тільки під час вуличних акцій, а й онлайн — через сайти рад чи їхні офіційні сторінки в соціальних мережах.

Інформаційна кампанія триватиме до кінця жовтня, після чого всі отримані під час акцій пропозиції будуть оброблені, систематизовані та подані до місцевих рад, представники яких обіцяють максимально врахувати їх при складанні бюджетів громад на 2022 рік.

Нагадаємо, що у 2017-2020 роках експерти Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» успішно запровадили понад 160 антикорупційних інструментів; провели дві хвилі оцінювання рівня бюджетної прозорості; підготували та розповсюдили сто тисяч «Бюджетів для громадян» серед мешканців 75 громад-учасниць Програми USAID DOBRE.

Проєкт реалізується  в рамках Програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), що виконується міжнародною організацією Глобал Ком’юнітіз (Global Communities) та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

1.   Дрогобич 73%
2.   Чернівці 65%
3.   Краматорськ 58%
4.   Хмільник 58%
 Показати ще
33. Долина 35%
34. Кропивницький 34%
35. Коломия 25%
36. Яремче 24%
37. Ладижин 20%