В ОТГ Херсонщини допомогу у впровадженні програмно-цільового методу зустріли радо

З 2017 року в містах обласного значення та в об’єднаних громадах України впроваджено програмно-цільовий метод формування місцевих бюджетів (Далі ПЦМ). Це значить, що відтепер всі видатки оформляються паспортами бюджетних програм, в яких зазначаються конкретні показники виконання, що дозволить оцінити потребу у цих видатках та їх ефективність. Експерти ГО «Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень» зробили моніторинг бюджетних програм, ефективності витрачання коштів бюджету 2017 р. та впровадження програмно-цільового-методу (ПЦМ) в Херсоні, Каховці та двох ОТГ області – Великокопанівській та Присиваській. Детальніше про результати можна почитати тут, а у жовтні-листопаді експерти відвідали самі громади – пояснили представникам виконкому, які є у них недоліки з провадженням ПЦМ та порадили, як їх можна виправити. 
10 листопада керівник Причорноморського центру політичних та соціальних досліджень Олександр Мошнягул та експерт проекту Володимир Молчанов провели зустріч в Великих Копанях та Григорівці (Присиваська ОТГ).
Володимир Молчанов зазначив, що у всіх громадах однакова проблема – вони безпосередньо отримують трансферти з держбюджету, а отже, зобов’язані застосовувати ПЦМ.  При цьому в жодній з існуючих громад області не створено фінансової служби як юридичної особи та головного розпорядника бюджетних коштів, також не надано повноважень головного розпорядника іншим підрозділам та виконавчим органам місцевих рад.
Громади чинять лише мінімальний перелік дій, необхідний для здійснення фінансування – створення паспортів бюджетних програм (ПБП), точніше, в більшості випадків, їх імітації, формальну відповідальність за яку несуть особисто сільські (селищні) голови, що затверджують паспорти спільним розпорядженням себе і ще раз себе.
Інших передбачених бюджетним кодексом дій, а саме, створення інструкції із складання бюджетних запитів, публікації паспортів на сайтах, публічного обговорення паспортів в обраному форматі консультацій з громадськістю, не відбувається. Зміст абсолютної більшості ПБП не відповідає наказам Міністерства фінансів та профільних міністерств, не дозволяє стороннім користувачам оцінити ефективність та якість бюджетних програм, часто має ознаки нецільового використання коштів, чи інших корупційних ризиків.
Так, у Великокопанівській ОТГ, з 15 наявних бюджетних паспортів жоден не відповідає вимогам профільних наказів Міністерства фінансів та профільних міністерств. Зокрема, у програмах «Благоустрій» та «Інші видатки» передбачено завдання, унормовані для інших бюджетних програм (відповідно, утримання мереж зовнішнього освітлення та допомога засобам масової інформації), з переліком результативних показників, не передбачених ані для номінальних програм, ані для тих, яким ці завдання повинні були б відповідати. В інших бюджетних програмах подано неповний та/або викривлений перелік показників без пояснень таких відхилень. Крім того, майже всі показники не мають числових значень. Таким чином можна зробити висновок про формальне застосування ПЦМ громадою для задоволення попередніх вимог лише одного стороннього користувача – Казначейства.
У Присиваській ОТГ з 8 наявних паспортів лише 3 відповідають вимогам профільних наказів («Дошкільна освіта», «Надання загальної середньої освіти ЗНЗ», та «Проведення громадських робіт»). Решта паспортів або мають завдання, унормовані для інших бюджетних програм (у «Благоустрої» передбачено утримання мереж зовнішнього освітлення з переліком результативних показників, не передбачених ані для номінальних програм, ані для тих, яким ці завдання повинні були б відповідати), або в них подано неповний та/або викривлений перелік показників без пояснень таких відхилень.
Експерти ПЦПСД  пояснили представникам влади  Великокопанівскої та Присиваської ОТГ важливість і нормативне обґрунтування здійснення решти дій в межах втілення ПЦМ (окрім складання паспортів), необхідність та необтяжливість для бюджету від надання статусу Головних розпорядників підрозділам виконавчого органу ради, та проведено інтерактивну «роботу над помилками» суцільним порядком, а також спільно визначено оптимальний порядок отримання вихідних даних, необхідних для повноцінного застосування показників.
Експерти порекомендували використовувати, виходячи із специфіки здійснення видатків, низку додаткових показників,  не передбачених профільними наказами, зокрема, стосовно описання безкоштовного дитячого харчування в закладах освіти. Уточнили статус місцевого бюджету як регуляторного акту, і необхідність дотримання часових рамок та вимог до консультацій з громадськістю перед прийняттям проекту.
Учасники зустрічі були дуже вдячні експертам за допомогу  та домовилися про подальшу консультативну допомогу в разі будь-яких труднощів чи питань при виправленні тих помилок у поточних паспортах, які можливо ще виправити, а також при подальшому застосуванні ПЦМ при звітуванні про виконання ПБП 2017 року та комплексу заходів у бюджеті 2018 року.
Громадський аудит проведено в рамках проекту «Ефективні та доброчесні місцеві бюджети у 5-ти областях півдня та сходу України», який реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» в рамках діяльності Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» за підтримки Посольства Великої Британії в Україні.
1 / 2 Індекс прозорості бюджета 2015
1.   Суми 100%
2.   Вознесенськ 91%
3.   Одеса 77%
4.   Чугуїв 77%
 Показати ще
28. Луцьк 45%
29. Сєвєродонецьк 27%
30. Полтава 23%
31. Здолбунів 18%
32. Чернігів 15%