Україна піднялася на 39 місце у міжнародному рейтингу бюджетної прозорості

Україна у 2017 році посіла 39 місце зі 115 у міжнародному рейтингу бюджетної прозорості – Open Budget Index, який проводиться мережею International Budget Partnership. Це на 18 сходинок вище, ніж було у 2015 році. Про це під час прес-конференції повідомив Володимир Тарнай, експерт Центру «Ейдос».

Open Budget Index – єдиний в світі рейтинг бюджетної прозорості, який за єдиною методологією аналізує бюджети 115 країн і складається незалежними експертами раз на 2 роки. Методологія включає оцінку 109 індикаторів в 8 ключових документах та охоплює діяльність: Парламенту, Казначейства, Міністерства фінансів та Рахункової палати протягом бюджетного процесу

Індекс проливає світло на повноту інформації в бюджетних документах, механізми участі громадян в прийнятті рішень протягом бюджетного процесу та повноту контролю Рахункової палати за використанням коштів державного бюджету.

Середній рівень бюджетної прозорості в світі складає 43 з 100 балів, і залишається сталим в порівнянні з дослідженням 2015 року – 45 балів. Україна зайняла 39 місце в світі з 54 балами і опинилася між Іспанією і Киргизькою республікою. У регіоні Східної Європи ми займаємо положення співставне з Польщею, Молдовою та Словаччиною (по 59 балів).

В 2017 року, Україна збільшила доступність бюджетної інформації :

  • Шляхом публікації презентації спрощених версій ключових бюджетних документів для ЗМІ та широкої громадськості.
  • Підвищенням інформативності Проекту Закону про Державний бюджет України
  • Вдосконаленням висновків Рахункової палати

 

Україна набрала 54 бали в 2017 році, що більше на 8 балів у порівнянні з результатами Індексу 2015 р.

Проте, Україні не вдалося досягнути прогресу у підвищенні бюджетної дисципліни – запровадженні процедури внесення змін в бюджет поточного року тільки за результатами розгляду звіту за 6 місяців.

Бюджетна  прозорість є важливим елементом, який дозволяє залучення з експертного та громадського середовища до плідної дискусії в ході бюджетного процесу. Участь громадськості в дослідженні “Індекс бюджетної прозорості” визначається шляхом оцінки ступеню, надання урядом  можливостей до участі в бюджетному процесі для зацікавлених сторін. Такі можливості повинні бути забезпечені протягом усього бюджетного циклу виконавчою владою, законодавчими органами та вищим органом фінансового контролю.

За словами першого заступника міністра фінансів України – Оксани Маркарової, Україна має одну ключову перевагу – Закон “про відкритість використання публічних коштів” – це та рушійна сила, яка дозволяє українцям online бачити на порталі spending.gov.ua, кому і скільки платять грошей із державного та місцевого бюджету.

Індекс бюджетної прозорості аналізує роль, яку відіграють законодавчі органи, вищі органи фінансового контролю та незалежні фіскальні інституції у бюджетному процесі та наскільки вони здатні забезпечити ефективний нагляд за бюджетом. Ці інститути відіграють важливу роль для ефективного використання бюджетних коштів.

Рахункова палата має засоби для проведення належного бюджетного контролю:

■ Відповідно до законодавства, вона має значну свободу дій щодо проведення аудиторських перевірок.

■ Керівник Рахункової палати призначається парламентом і не може бути знятий без судового або парламентського погодження, що посилює її незалежність.

■ Рахункова палата має належні ресурси для здійснення бюджетного контролю, але незалежної перевірки її роботи не здійснюється.

ДЖЕРЕЛО

1.   Суми 93%
2.   Чернівці 86%
3.   Одеса 81%
4.   Вознесенськ 81%
 Показати ще
23. Ізмаїл 52%
24. Полтава 52%
25. Запоріжжя 48%
26. Черкаси 43%
27. Харків 29%