У Вінниці було обговорено результати вимірювання рівня прозорості бюджетного процесу міста

28 лютого 2019 року в приміщені «Місто змістів», за адресою вулиця Олександра Пушкіна, 11, було презентовано та обговорено результати вимірювання рівня прозорості бюджетного процесу міста Вінниця.

Вимірювання здійснювалось експертами Громадської організації «Регіональний аналітичний центр» в рамках національної кампанії Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” за унікальною Методологією оцінки прозорості місцевих бюджетів, яка включає 139 критеріїв і надає можливість комплексно оцінити рівень бюджетної прозорості будь-якого міста. 

Кампанією вимірювання було охоплено 37 українських міст - всі міста-обласні центри, м. Київ та низка міст-районних центрів. За результатами оцінювання сформовано національний рейтинг “Індекс прозорості місцевих бюджетів - 2018” та рекомендації з підвищення рівня прозорості бюджетного процесу у відповідних містах.

Одним з завдань проекту стало забезпечення довіри між громадськістю та владою, сприяння поширенню інноваційних практик, які роблять інформацію про бюджет доступною.

Серед більшості міст-учасників індекс прозорості Вінницького бюджету досяг високого рівня з результатом 52 бали та посів серед інших міст 5 місце в рейтингу.

Найвищий показник за етапами бюджетного процесу Вінниця отримала саме за етап виконання бюджету, включаючи внесення змін до рішення про місцевий бюджет, а це 69% від максимального показника.

Ситуація із забезпеченням прозорості цього етапу бюджетного процесу в місті є набагато кращою, ніж на етапі складання, розгляду та затвердження бюджету, а також звітуванням за ним.

Слід зазначити, що на етапі виконання бюджету започатковано та залучено більшу кількість існуючих на сьогодні інструментів прозорості, особливо чітко поставлена робота з державними платформами відкритих даних, найбільш широко практикується демократичний інструмент «Бюджет участі», досить прозорою є діяльність комунальних підприємств Вінниці. Сайт Вінницької міської ради у сенсі висвітлення процедур на цій стадії бюджетного процесу є дуже інформативним та простим для пересічного користувача.

Показник «Відкриті дані про капітальні видатки та їх візуалізації» досягнув 50% та має значний потенціал для зростання. Водночас, по показниках «Титульні списки капітальних видатків» та «Ефективність комунальних підприємств» (це інноваційний показник) роботу над процедурами з оприлюднення даних поки не розпочато.

Короткий огляд практик забезпечення прозорості в місті. Найкращими практиками в забезпеченні прозорості міського бюджету є  доступна та повна візуалізація бюджету, а також мапа коштів Вінницької громади, яка слугує як онлайн-інструмент для отримання коментарів щодо проекту рішення про бюджет, так і інтерактивною онлайн платформою для пооб’єктної візуалізації капітальних видатків.

До переліку практик забезпечення прозорості міського бюджету, які  слід запровадити у найкоротші терміни, відносяться збір пропозицій від громадян щодо проекту рішення про бюджет, онлайн інструменти консультування з громадянами щодо проекту бюджету на наступний рік, а також формування розширеного дорадчого компоненту, який прийматиме участь у розробці проекту бюджету.

Публікація бюджетних запитів є інноваційною (не унормованою) практикою, але при сприятливому кліматі відкритості бюджетної  інформації, який склався у місті Вінниця, її запровадити є всі наявні можливості. Так само важливою інновацією, яку доцільно запровадити, є публікація звіту про результати оцінки ефективності бюджетних програм. Особливо наголошуємо на необхідності запровадження практики «Бюджет для громадян» з притаманним їй практичним інструментарієм.

Все це дозволить посилити прозорість бюджету м. Вінниця, розвинути його інноваційні компоненти та створити дієву систему громадських бюджетних ініціатив.

За результатами досліджень було розроблено рекомендації та настанови щодо підвищення прозорості місцевих бюджетів, які міська рада вже активно впроваджує в практику.

Як зазначила Директор департаменту фінансів Вінницької міської ради – Наталія Луценко:

  • На сьогоднішній день, нічого не стоїть на місці. Суспільство вже давно пішло далі законодавчих норм, і ми маємо також іти з ним в ногу і доводити постійно, що ми найкращі. Зважаючи на те, що ми постійно намагаємось розвиватись та підвищувати прозорість нашої роботи, ми вже готові як мінімум за п’ятьма критеріями підвищити свій рейтинг. Окрім того, ми готові також впровадити і «Бюджет для громадян», а саме розробити документ, в якому доступною мовою розповісти про бюджет міста та візуалізувати його.
  • Запропонована методологія, є унікальною вже в тому, що будь-яка місцева рада зможе долучитись до оцінки свого бюджету та стати однією з прогресивних та прозорих серед інших рад. А головне в такому моніторингу – це співпраця як громадськості так і місцевої влади. Оскільки саме співпраця та залучення громади до діалогу підвищує довіру останніх до влади та дає розуміння бюджетного процесу. – резюмувала представник Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Світлана Гудь.

З детальними результатами оцінювання та Методологією  оцінки прозорості місцевих бюджетів можна ознайомитись на сайті https://tlb.in.ua/.

Національна кампанія “Індекс прозорості місцевих бюджетів — 2018” здійснюється Громадським партнерством “За прозорі місцеві бюджети!” в рамках проекту “Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні” за підтримки Міжнародного Фонду “Відродження”.

1.   Дрогобич 73%
2.   Чернівці 65%
3.   Краматорськ 58%
4.   Хмільник 58%
 Показати ще
33. Долина 35%
34. Кропивницький 34%
35. Коломия 25%
36. Яремче 24%
37. Ладижин 20%