У вигляді короваю, сонця та кошика з лимонами: як пройшов п’ятий тиждень кампанії “Впливай на бюджет своєї громади”

22 жовтня, 21:07

Пояснити підліткам в цікавій креативній формі про бюджет так, щоб слухали - це той ще челендж. А якщо вони ще й відкрили “Бюджет для громадян” і погортали його, то взагалі можна вважати, що задача виконана на 100%.

15 жовтня випробовували разом із секретарем ради Василем Гейком терпіння новопражських учнів. Випробування вони пройшли, запам’ятали, що таке  бюджет і вже знають, де шукати бюджетну інформацію та як наповнюється кошторис.

А ці жінки послухали інформацію про бюджет Новопразької ОТГ, ознайомилися з бюджетом для громадян, скуштувати бюджетного короваю і наостанок станцювали танець на святі громади. А потім попросили завантажити відео в Інтернет: “Нехай люди дивляться”. 

Так і робимо. Пообіцяли ж.

За допомогою "бюджетного сонця" жителі громади могли зрозуміти, як розподілили бюджет цьогоріч.

Використовуючи зерна пшениці, представники фінвідділу попросили населення показати, на що варто виділити більше видатків та озвучити свої пропозиції до бюджету. Всі, хто подав свої пропозиції до бюджету, отримали смаколик у вигляді короваю "Бюджет громади".

Лише за співпраці влади і громади, а метафорично сонця, зерен і якісного ґрунту співпраці можна створити красивий коровай, тобто ефективний і збалансований бюджет, який задовольнить усі потреби громади.

Бюджет Малинівської ОТГ на Харківщині був представлений кошиком з «бюджетними» лимонами, тому до розподілу бюджету міг долучитись кожний охочий мешканець – достатньо було лише подати свою пропозицію до формування бюджету Малинівської ОТГ на 2020 рік. 

Участь в акції взяли близько 200 мешканців: пропозиції подавали і учні шкіл, і пенсіонери, працівники підприємств, і вже через годину було зібрано 50 пропозицій. Громада підійшла відповідально до збору пропозицій до бюджету: збір триває і в соціальних мережах, і на сайті громади, і в старостинському окрузі, збирають пропозиції за спеціальною формою депутати по своїх округах. Впевнені, що на сесії з формування бюджету на 2020 рік буде «гаряче». 

Крім участі у зборі пропозицій, мешканці обговорювали проекти в рамках “бюджету участі” і йшли голосувати цілими родинами. Особливо вразило, як формували свої пропозиції старшокласники: “Ти про очищення ставку написав? А про встановлення спортивного майданчика на нашій вулиці?” – питав один хлопець у іншого. 

Не залишилось осторонь і керівництво громади. Так, секретар селищної ради Валентина Скоромоха та заступник селищного голови Євген Чудний презентували мешканцям “Бюджет для громадян” та допомогали у зборі пропозицій, активно обговорюючи майбутній бюджет з мешканцями громади. 

У Царичанці Дніпропетровської області бюджет для громадян було презентовано для депутатів селищної ради та працівників виконавчого комітету ОТГ.

Презентація  пройшла у залі засідань селищної ради перед відкриттям чергової сесії. Відкрив презентацію Царичанський селищний голова Геннадій Сумський, який добре та аргументовано пояснив особливості фінансового стану громади, причини й наслідки браку власних доходів громади та необхідність пошуку додаткових джерел для наповнення місцевого бюджету.



Учні Великокопанівської школи розбиралися в бюджеті громади разом з експертом Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” Светланою Гудь і представницями відділу освіти Великокопанівської сільської ради Віолеттою Дудкіна та Іванною Сілецькою. Про бюджет спілкувались на прикладі "кишенькових коштів", заощаджень, заробітку батьків та податків від такого заробітку, економії коштів на покупки "лакшері". Дівчата з почуттям гумору на питання, "що б хотіли," відповіли, що хочеться кафе для молоді, бо зараз є тільки місце, де два види заходів: "холодні ніжки" та "гарячі серця". Посміялась від душі, але, разом з тим, поговорили ще про реформи, бо задавали питання такі, що задають зазвичай дорослі, наприклад, про особливості бізнес-інвестицій.

Минулого тижня кампанія “Впливай на бюджет своєї громади!” завітала й в школу Мостового, де з учнями про бюджет поспілкувалась експерт Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" Олена Заворотченко. Багато запитань у молоді виникло, коли заговорили про податки, скільки залишається в громаді, які витрати на школи у громаді та на освіту взагалі та одвічне питання - забагато це чи замало? На завершення учні об'єднались у 3 команди та пограли в імпровізований квест, зазирнули у “Бюджети для громадян” сусідніх громад, порівняли їх показники, розмірковували, чому так. Багато учнів залишилося задоволеними відповідями, деякі захотіли долучитися до складання бюджету на наступний рік і вносили свої пропозиції та ідеї щодо втілення нових проєктів на наступний рік.

А в Харківський області дійшла черга збирати пропозиції й до Золочівської ОТГ. Як завжди було гаряче: десятки пропозицій, навіть поліцейські приїхали взяти участь в акції, - всього близько 100 мешканців. Збір пропозицій триває і в соціальних мережах, і на сайті громади, в старостинському окрузі, збирають пропозиції за спеціальною формою депутати по своїх округах.

В іншій харківській громаді - Мереф’янській - зібрано більше 60 пропозицій, сотні людей і звичайно, лимони всім активним. До речі, збирати пропозиції будуть і на вихідних в старостинських округах громад Харківщини. 

 

З найактивнішими школярами також говорили про бюджет Мереф'янської ОТГ. Молодь цієї громади настільки серйозна, що створила свою молодіжну раду, проводить фестивалі, подає і виграє проекти в конкурсах бюджету участі, а більша частина їх бачать себе депутатами і навіть президентом.

Більше 40 пропозицій до бюджету від мешканців с. Олександрівка Гречаноподівської територіальної громади отримано за 3 години. Залучили молодіжну раду та Тетяну Шимригович до пояснення та збору пропозицій, давали медальки, малювали крейдою на асфальті, співали, малювали маркерами, на сцені виступали, на шпагат сідали - креативили як могли.

Експерт Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" Олександр Мошнягул та представниця ГО "Громадський центр "Нова генерація" Наталя Дорофеєва завітали до Чаплинської гімназії, де зустрілись з учнями старшого класу. Складну бюджетну тему діти засвоювали в ігровій формі. Вони вже знають, що бюджет - це кошти, які використовують для вирішення нагальних спільних проблем. А от про те, які питання фінансуються саме за рахунок місцевого бюджету, з чого складаються доходи, як вони збираються та витрачаються їм стало зрозуміло під час виконання практичних завдань.

У Чаплинській ОТГ вже вдруге пройшла акція "Впливай на бюджет своєї громади!”. Працівники фінансового відділу громади, депутат селищної ради та громадські активісти, "озброївшись" примірниками “Бюджету для громадян”, спілкувались у центрі Чаплинки з громадянами, мешканцями ОТГ. Розповідали їм про виконання поточного бюджету, відповідали на численні питання та збирали пропозиції до бюджету на наступний рік. Реакція у людей була різна. Не обійшлось й без гострих питань. Хтось попросив показати кишені, по яких розійшовся бюджет, хтось запропонував поділити бюджет та роздати всім жителям готівкою. Називали фантастичні варіанти зарплатні селищного голови. Але позитиву та конструктивних пропозицій було набагато більше. Ремонт доріг та благоустрій населених пунктів громади стали найпоширенішими темами. Торгівельники на ринку (а там відбулось справжнє громадське обговорення) скаржились на погані умови та запропонували профінансувати з бюджету створення комунального ринку.

Дмитро Григорович - 91-річний мешканець села Яблунів - напевно, найстарший мешканець громад, який подавав пропозиції до бюджету. У Більшівцівській ОТГ кампанія охопила села Кукільники, Загір’я, Яблунів та смт Більшівці. А у селі Нараївка, з ініціативи місцевої старости, провели цілу лекцію про місцевий бюджет та презентували “Бюджет для громадян” місцевим мешканцям.

Вода, дороги, освітлення, медицина, освіта, культура, спорт та багато іншого...  19 жовтня в Дмитрівці разом з презентацією “Бюджету для громадян” збирали БАНКу пропозицій до бюджету Прибужанівської сільської ради на 2020 рік. Судячи по візерунку, дмитрівчани пропонують приділяти увагу напрямкам, щоб зберегти села для майбутніх поколінь.

Отже, цьогорічна Кампанія “Впливай на бюджет своєї громади!” наближається до фіналу, але, як бачите, рівень динаміки та креативу не зменшується!

“Впливай на бюджет своєї громади!” - комплексна інформаційно-мобілізаційна кампанія, що реалізується Громадським партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" в рамках програми DOBRE USAID Ukraine - USAID Україна та охоплює 75 об'єднаних громад в 7 областях України.

1.   Дрогобич 73%
2.   Чернівці 65%
3.   Краматорськ 58%
4.   Хмільник 58%
 Показати ще
33. Долина 35%
34. Кропивницький 34%
35. Коломия 25%
36. Яремче 24%
37. Ладижин 20%