Шість років з громадами і для громад: (не) ювілейне інтерв’ю з координатором Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!»

11 грудня, 12:05

У середині грудня шосту річницю від дня заснування відзначає Громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети», координаторкою якого є Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України». Напередодні річниці ми зустрілися з координатором Партнерства, головою Одеського облКВУ Анатолієм Бойком, аби розпитати його про основні етапи становлення та найбільші проєкти, які вже встигли реалізувати члени Партнерства.

  • Анатолію, чим займається Громадське Партнерство «За прозорі місцеві бюджети!»? Яка його місія?

 

  • Місія нашого Партнерства – створення умов для ефективного формування та використання місцевих бюджетів в інтересах громад шляхом підвищення доброчесності, прозорості бюджетного процесу та забезпечення участі громадян у ньому. Якщо говорити простою мовою, то ми прагнемо, щоб гроші громади працювали на саму громаду, і громада від того ставала заможнішою та успішнішою. Для цього ми допомагаємо громадам впроваджувати різні інструменти, які підвищують доброчесність та прозорість бюджетного процесу. Разом з цим, ми розуміємо, що це завдання не може бути досягнуто без активного залучення самих членів громади, тому стараємось як підвищувати обізнаність громадян в бюджетному процесі, так і створювати механізми й практики їх залучення до участі у ньому. В результаті отримуємо не тільки економічний, а й позитивний політичний ефект у вигляді підвищення рівня довіри до влади.

 

  • Хто входить до складу Партнерства, чим займаються ці люди, організації?

 

  • Наше Партнерство - це перша та єдина в Україні мережа регіональних неурядових організацій, до складу якої входять 30 громадських організацій та ЗМІ з 15 областей України. Воно фокусується саме на питаннях підвищення стандартів і ефективності бюджетного процесу на місцевому рівні, і до Партнерства входять більшість регіональних громадських організацій, які займаються в нашій країні саме питаннями місцевих бюджетів. Нам – шість років, тобто це відносно «молода» мережа, але наші партнери мають дуже солідний досвід, історію, спроможність та репутацію. І ще один важливий момент: до складу Партнерства входять організації̈ з усіх субрегіонів України: від Чернігова до Одеси і від Сєверодонецька, до Львова.

 

  • А яка структура Громадського Партнерства? Як відбувається його функціонування?

 

  • Це горизонтальна мережа організацій. Стратегічні рішення у нас приймаються шляхом загального обговорення учасників Партнерства, а організацію їхнього виконання забезпечують організація, координатор і робочі групи з числа організацій̆- членів Партнерства.

 

  • Ще одне доволі просте, але й складне питання: чим займається Партнерство? Зрозуміло, що у фокусі уваги – місцеві бюджети громад, але як це відбувається на практиці? Ви ж не пишете громадам проєкти бюджетів чи зразки документів?

 

  • Ні, не пишемо. Ми робимо більш важливі речі насправді. Бо одна справа – дати готовий продукт, і це теж непогано. Інша справа – дати інструменти і навчити ним користуватися так, аби продукт виходив якісний і потрібний усім членам громади. Якщо конкретніше, то ми використовуємо весь доступнимй спектр інструментів і підходів: починаючи від експертних досліджень і аж до інформаційних і адвокасі кампаній̆, вуличних акцій̆ і флешмобів.

 

  • Розкажіть про перші проєкти Партнерства. З чого все починалося?

 

  • Ми починали з досить масштабного і амбітного проєкту, коли з липня 2015 року по лютий 2016-го в 17 містах вперше в Україні провели комплексне оцінювання місцевої соціально-економічної та бюджетної політики на предмет дотримання вимог чинного законодавства, впровадження кращих міжнародних та українських практик прозорості, доброчесності та залучення громадян до процесу прийняття рішень. Наші експерти розробили унікальну методологію «Індексу прозорості, участі та доброчесності соціально-економічної̈ та бюджетної̈ політики на місцевому рівні», або скорочено - індекс ПУД. І проводили оцінювання відповідно до неї. Це було дійсно цікаво і корисно – і жителям громад і очільникам міст, які дещо інакше подивилися на власну роботу та на те, як можна покращити чимало аспектів функціонування бюджетної сфери. І, до речі, це головне: в усіх своїх проєктах ми не прагнемо просто розкритикувати місцеву владу і показати, що вона робить «не так». Якраз ні: наше головне завдання – це знайти больові точки, проаналізувати причини їх виникнення і зробити дорожню карту – якщо хочете, інструкцію – як уникнути помилок і недоліків у подальшому.

Пізніше, влітку 2016 року вже у 18 містах та селищах ми провели першу дуже масштабну кампанію «Впливай на бюджет свого міста!». Разом з громадами ми проводили вуличні акції, спрямовані на підвищення обізнаності та участі місцевих жителів у бюджетному процесі. Під час цих заходів ми також вперше в масштабах всієї України апробували інноваційний інструмент участі громадян у бюджетному процесі — подання в органи місцевого самоврядування своїх пропозицій щодо пріоритетних напрямів витрачання коштів місцевого бюджету в наступному році. Тобто, з одного боку, фахівці пояснювали людям, що таке бюджет громади, з чого він складається, як поповнюється та на що витрачається, а з іншого боку, ми питали жителів: а на що б ви хотіли витратити бюджет громади наступного року? Ми продемонстрували, як простими словами пояснити, що таке бюджет, розповісти це людям тоді, коли у них є час, бо ми йдемо до людей, а не чекаємо, поки вони прийдуть до нас, і, нарешті, спитати: так а що б ви хотіли? Результат: тоді вперше у наших акціях сукупно взяли участь близько 6000 осіб, приблизно кожен десятий учасник акції погодився внести свої пропозиції до бюджету 2017 року. Таким чином, за підсумками акції було зібрано понад 500 пропозицій громадян до місцевих бюджетів 18 громад. А вже у 2019 році, наприклад, ми охопили понад 120 населених пунктів в 7 областях, отримали від жителів понад 9000 пропозицій до бюджетів, які подали майже 15 тисяч громадян! Всі зібрані бюджетні пропозиції були систематизовані та спрямовані до відповідних місцевих рад, а надалі вже громадські активісти контролювали процес розгляду бюджетних пропозицій та їх врахування. Маю сказати, що чимало їх врахували – і тому у наступні роки такі акції знову успішно продовжилися: люди повірили, що від них щось залежить.

  • Отже, ваші проєкти, хоча й пов’язані з бюджетами, допомагають людям повірити у себе? Бюджетна філософія виходить…

 

  • А це цілком закономірно. Наші експерти вміють пояснювати складні речі простими словами. Тобто бюджет – це не нудно, не складно і не недосяжно. Ну ми ж рахуємо свої родинні бюджети, так? І нам це не здається нудним – це необхідність. Та навіть дітей вже змалечку привчають рахувати гроші, планувати покупки тощо. Це нормальна фінансова грамотність. У громад має бути так само. І кому як не жителям вирішувати – справді, а не номінально, що робити з власним бюджетом? Кажу «власним», бо бюджет громади – він не чужий, адже формується завдяки саме жителям.

 

  • Ви сказали, що Громадське Партнерство хоч і не займається винятково критикою, але все ж моніторить і оцінює роботу влади. І як результати?

  

  • Так, звісно, бо без аналізу помилок неможливо виробити ефективну стратегію з покращення ситуації в цілому. Наприклад, чотири року тому ми вперше провели моніторинг процесу прийняття місцевих бюджетів на 2017 рік у понад 30 містах України, включаючи усі міста-обласні центри та м. Київ. Які були результати нашого дослідження? Ми мали досить прогнозовані висновки, але при цьому вони базувалися не лише на прогнозах чи умовиводах, а на конкретних цифрах і фактах. Отже, бюджетний процес на місцевому рівні має цілу низку недоліків: це й неоприлюднення проєктів рішення про бюджет чи недотримання термінів та повноти оприлюднення; і недотримання термінів затвердження бюджету, передбачених законодавством; і обмеження доступу громадян на сесії місцевих рад та небажання органів влади проводити консультації̈ з громадянами щодо проєктів бюджетів. За результатами оцінки для всіх міських рад ми підготували та передали рекомендації̈ з підвищення рівня прозорості бюджетного процесу. І там, де це запровадили – хоча б частково – ситуація суттєво покращилася.

А у 2018 році Індекс бюджетної̈ прозорості був представлений в рамках Національної̈ конференції̈ «Бюджетна прозорість», під час якої̈ також відбулась церемонія нагородження переможців премії̈ бюджетної̈ прозорості «Кришталь року» - 9 міст та ОТГ, що показали найкращі результати за різними складовими Індексу.

У 2019 році ми провели комплексне оцінювання рівня прозорості бюджетного процесу вже 75 ОТГ, і це було наймасштабніше подібне оцінювання рівня бюджетної̈ прозорості в країні. Всі ОТГ отримали персональні пакети рекомендацій̆, було сформовано рейтинг прозорості ОТГ, а найкращі отримали бюджетні «Оскари» під час нашого щорічного урочистого заходу, що вже стає традицією.

 

  • А як Партнерство робить бюджет більш зрозумілим для людей? Є якісь секрети чи інструменти?

 

  • Так, є, аякже! Це – Бюджет для громадян. У вигляді брошур ми разом з представниками громад презентуємо жителям інформацію про бюджет їхньої громади у вигляді інфографік, пояснень головних термінів, бюджетного календаря та детального опису, як саме громадяни можуть долучитися до надання пропозицій до бюджету. За три роки ми встигли розробити, апробувати і успішно впровадити понад 200 Бюджетів для громадян у громадах в 15 областях України. За цей час він уже успішно прижився, полюбився громадам, і цього року ми підготували посібник про те, як своїми руками створити Бюджет для громадян. До посібника включені пояснення основних етапів створення Бюджету для громадян, приклади з різних громад, відгуки лідерів громад і фінансистів про переваги, які він приносить. Цікаво, що серед основних трендів БдГ- використання місцевої айдентики, розміщення інформації про врахування пропозицій від жителів громад минулого року, що демонструє ефективність цього інструменту та його результати; цього року ще одна тенденція - оприлюднення інформації про виклики, які перед бюджетами громад поставила пандемія коронавірусу тощо. Таким чином, щороку громади шукають кращих, цікавіших підходів до діалогу з жителями про бюджет, а крім того відображають у БдГ актуальні особливості кожного року.

До речі, цього року Міністерство фінансів України затвердило Методичні рекомендації щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні, до яких включено зокрема Бюджет для громадян, розроблений якраз нами. Значить, це працює і це ефективно.

 

  • Про бюджети, тобто про гроші наче все зрозуміло. Але хто в Україні не знає: де гроші – там… корупція. Ну такі реалії, нічого не поробиш. Що більше бюджет – то більша корупція? Цього можна якось уникнути? Чи боротися? Чи нема сенсу?

 

  • Сенс боротися з поганими речами завжди є – я в цьому анісекунди не сумніваюся. Це перше. А друге – у мене є відповідь на це питання, бо Партнерство активно впроваджує у громадах антикорупційні інструменти. І тут підхід дуже зрозумілий: вивчаємо проблематику, розробляємо набір інструментів для її вирішення, пропонуємо громадам – допомагаємо впроваджувати те, що вони самі обрали. У 2017 році 22 об’єднані територіальні громади впровадили за нашої активної допомоги понад 50 антикорупційних інструментів, потім ми поступово нарощували потужності, і всього у результаті такої роботи 75 ОТГ в 7 областях за три роки прийняли 161 рішення про впровадження антикорупційних інструментів за підтримки понад 20 експертів Партнерства. Найпопулярнішими стали антикорупційні програми, запобігання і врегулювання конфлікту інтересів та консультації з громадськістю. Тобто що ми зробили фактично? Розробили лінійку з десяти антикорупційних інструментів, адже розуміли, що в громадах потрібно працювати комплексно. Потім проводили навчання, яке мало високий рівень мотивування, для керівництва громад, депутатського корпусу, юридичних відділів в ОТГ, а також активістів і старост громад. Далі представники громад обирали по два антикорупційних інструменти, які вони хотіли впровадити, тобто ми йшли від потреб громад. Після цього експерти Громадського Партнерства постійно супроводжували громади на всіх етапах, розробляли дорожні мапи впровадження антикорупційних інструментів тощо. Само собою, всі наші практичні напрацювання ми виклали у посібнику, яким може скористатися будь-яка громада: там не лише теорія, а й практика, причому успішна практика, наших громад-партнерок.

Крім того, цього року ми зробили серйозний акцент на створення в ОТГ наглядових та опікунських рад у закладах освіти і охорони здоров’я. Всього створили 53 такі ради, які зараз почали працювати. Чому це важливо? Так ми залучаємо до управлінських процесів жителів громад: це батьки учнів, пацієнти медзакладів, бізнесмени тощо. Вони й шукають ефективний шлях для покращення роботи цих закладів, і стежать за прозорістю використання коштів, і пропонують нові ідеї для виходу цих закладів на новий, вищий щабель розвитку.

ТЕТЯНА ПЛЕТНЬОВА, Ніжинська громада: «Що я вважаю головним успіхом нашої громади у співпраці з Партнерством? Це підвищення бюджетної  прозорості та підзвітності у громаді. Наш Бюджет для громадян став популярним у громаді, люди почали не тільки краще розуміти принцип формування бюджету, а й отримали змогу надавати свої пропозиції та побажання до нього. Бюджет для громадян було розповсюджено в різних установах, починаючи від закладів освіти, медицини, установ соціального захисту, закінчуючи вуличними акціями. Працівники відділу у справах сім’ї та молоді разом з молодіжним центром та експерткою Партнерства Тетяною Романовою неодноразово проводили зустріч та тренінги, де у доступній формі усі охочі мали змогу познайомитися з принципами формування бюджету громади та зрозуміти, як він впливає на життя кожного мешканця. Жителі громади з великою зацікавленістю сприйняли таке подання інформації, а тим більше - підзвітність і прозорість управління коштами громади.

ЛІЛІЯ ПУЛЯЄВА, Чаплинська громада: «Чаплинська селищна рада презентувала результати оцінки спроможності місцевої влади на Форумі місцевого самоврядування. За результатами трьох оцінювань громад 1 та 2 когорти селищна рада посіла перше місце серед селищних рад та отримала  $35 тис. на реалізацію додаткового проєкту. Я вважаю, що це нам вдалося завдяки спільній діяльності з Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети».

ДАРІЯ ДУДАРЧУК, Підволочиська громада: «Наше головне досягнення у співпраці з Партнерством – це створення умов для більш широкої участі громадськості в бюджетному процесі,  підвищення відповідальності  селищної ради  щодо належного інформування  жителів територіальної громади про стан використання бюджетних коштів».

МИКОЛА ОРЛОВ, експерт Громадського Партнерства: «Партнерство - це те, чим дихаєш. Це домівка для допитливих і обізнаних, це коло тих, з ким можна навіть анекдот розповісти, і він знову буде на тему місцевих бюджетів. А наші Партнерські Збори - це як квартирник для своїх, після якого заряджені інтелектуали здатні запалити всі громади країни!».

ТАРАС ХАЛАВКА, експерт Громадського Партнерства: «Партнерство для мене - це не тільки круті проєкти і унікальні продукти, це перш за все люди. Люди, які є експертами та особистостями, які підтримають та допоможуть. Маю надію, що Партнерство - це надовго».

Наталія Рибалко, експертка Громадського Партнерства: «Для мене Партнерство - це розвиток, розуміння, що ти є дотичним до глобальних та важливих речей. А ще – можливість постійно дізнаватись нове та спілкуватись з людьми «на одній хвилі».

ОЛЕНА ЗАВОРОТЧЕНКО, експертка Громадського Партнерства: «Чому я в Партнерстві? Тому що  тут я відчуваю стабільність, захищеність, емоційну підтримку, отримую величезне задоволення від роботи з громадами та постійно професійно зростаю».

МАРІЯ ОРЛОВА, експертка Громадського Партнерства: «Коли зустрічаються два експерти Партнерства, то це завжди буде 1+1=3! Чому? Тому що з нами завжди присутній Дух Партнерства і ми вміємо заглядати у Майбутнє».

АЛЬОНА МАТВІЙЧУК, експертка Громадського Партнерства: «Партнерство – це можливість системно працювати, а не виконувати лише разові проєкти. Моя особиста мотивація – це через спільноту, яка має свої цінності, свою душу, реалізовувати системні, сталі зміни, які не залежать лише від коштів. І ті зміни, які ми вже запровадили або запроваджуємо, - вони точно вже реалізовані або будуть реалізовані».

ТЕТЯНА РОМАНОВА, експертка Громадського Партнерства: «За своє життя я мала можливість працювати в багатьох різних командах. Але команда Партнерства — це поєднання експертності, професійності, людяності і гарного почуття гумору. А ще мене надзвичайно тішить, що в Партнерстві я, а головне - наші бенефіцари, відчувають реальні результати від нашої діяльності. Це, власне, найбільша мотивація змінювати цей світ саме з цією командою, з цими людьми. Вірю, що у нас ще більше крутих результатів попереду!».

ЕЛЛА ПЕТРЕНКО, експертка Громадського Партнерства: «Для мене Партнерство – це складний механізм, коли навіть без одного коліщатка годинник працювати не буде. В нашій команді кожен відчуває себе значимим і важливим, залученим до великої справи, яка змінює громади, змінює людей, їхнє ставлення до бюджетних коштів, до управління громадою. В Партнерстві я відчуваю підтримку колег, тут я постійно вчуся та розвиваюся як фахівець, а поруч завжди є люди, які підставлять плече і яким я теж завжди радо прийду на допомогу».

МИХАЙЛО ДЖОГОЛА, експерт Громадського Партнерства: «Мені дуже приємно працювати поруч із людьми, що поділяють мої цінності, розуміють мене та завжди готові підставити своє дружнє плече та тдопомогти. Ми робимо дуже добру справу - допомагаємо людям робити свої громади успішними і розвиватись щодня».

1.   Дрогобич 73%
2.   Чернівці 65%
3.   Краматорськ 58%
4.   Хмільник 58%
 Показати ще
33. Долина 35%
34. Кропивницький 34%
35. Коломия 25%
36. Яремче 24%
37. Ладижин 20%