Експерти оцінили прозорість бюджетного процесу Тернополя

Громада Тернополя не отримує майже половину інформації про місцевий бюджет попри те, що більшу його частину наповнюють місцеві платники податків. Окрім того, міськраді слід запровадити ряд інноваційних механізмів для підвищення рівня прозорості.

Протягом 6-ти місяців експерти Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” аналізували рівень публічності бюджетного процесу міста Тернопіль. Метою дослідження було перевірити доступність інформації про місцевий бюджет з точки зору рядового мешканця міста Тернопіль. Експерти оцінювали офіційний сайт місцевої ради на предмет публікації, доступності, машиночитності бюджетної інформації. За основу був взятий бюджетний процес 2017 року, а для якісної оцінки були розроблені ряд критеріїв.

В результаті аналізу вдалось виявити, що бюджетний процес Тернополя прозорий трохи більше, ніж на половину. Тобто майже половина інформації, що повинна бути оприлюднена, не висвітлюється у публічних джерелах. Це говорить про те, що Тернопільській міській раді є над чим працювати.

Серед позитивних практик публічності бюджету Тернопіль може похвалитись наступними:

Затверджені та оприлюднені план соціально-економічного розвитку (ПСЕР) та Стратегія економічного розвитку міста до 2025 року;

Міськрада здійснює заходи із обговорення майбутніх річних бюджетів з громадою міста. Також працює дорадчий орган – експертна рада, що складається із представників виконавчої влади, депутатів, експертів, науковців та громадських активістів. Цей орган допомагає розробляти річний бюджет міста;

На сайті міськради оприлюднюються усі рішення та зміни до них, що стосуються бюджету. Рішення, зазвичай, публікуються в одному документі із додатками;

На сайті міськради оприлюднений перелік головних розпорядників бюджетних коштів, також публікуються бюджетні програми цих розпорядників;

Міськрада проводить з громадськістю бюджетні слухання та публікує протоколи цих слухань;

Рада має окрему інтерактивну платформу для візуалізації бюджету та впровадила механізм “Бюджету участі”;

Попри те, є велика частина інформації про місцевий бюджет, яка не оприлюднюється радою. Експерти наголошують на тому, що бюджетна інформація міста повинна бути оприлюднена, адже мешканці міста – платники податків, і саме їх податки складають “левову частину” місцевого бюджету. Логічно, що влада повинна звітувати про використання коштів жителів міста. Серед проблемних аспектів бюджетного процесу Тернополя експерти визначили наступні:

На сайті міської ради не оприлюднений річний кошторис на її утримання;

Міськрада не оприлюднила титульний список своїх капітальних видатків;

Сайт міськради не містить посилань на акаунти головних розпорядників коштів з порталу публічних коштів E-Data;

Міськрада не розмістила проект рішення та додатки до нього про місцевий бюджет на 2018 рік;

На сайті ради відсутні індикатори дат, тому неможливо зрозуміти, чи вчасно оприлюднюються паспорти бюджетних програм головних розпорядників коштів;

Міськрада не оприлюднює стенограми сесій ради та протоколи засідань бюджетної комісії;

Міськрада не має інструменту “Бюджет для громадян”, в якому б просто та доступно відображалась інформація про місцевий бюджет;

Не оприлюднюються рішення ради про затвердження квартальних та річних звітів про виконання бюджету;

Міськрада не проводить учасницький аудит – оцінку виконання бюджету за участі громади міста;

Бюджетні документи оприлюднюються не в машиночитних форматах.

Слід зауважити, що на початку 2018 року офіційний сайт Тернопільської міської ради “переїхав” на інший домен. Інформація на новому сайті поступово наповнюється, а інформація на старому – недоступна. Експерти Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” розраховують на те, що інформація, відсутня на сайті з технічних причин, невдовзі з’явиться у публічному доступі.

Для покращення результатів публічності, та розширення можливостей залучення громади до прийняття рішень експерти рекомендують Тернопільській міськраді впроваджувати інноваційні практики. Серед рекомендацій виділяють інтерактивну візуалізацію бюджету, розробку механізму збору та обробки пропозицій від мешканців міста, рекомендацій та побажань при складанні бюджету за допомогою онлайн-механізмів. Також важливим елементом публічності є впровадження бюджету для громадян – інструменту, завдяки якому громада міста може в доступній, простій інформаційній та візуальній формі зрозуміти бюджетний процес. Такий інструмент вже давно використовується у провідних країнах світу.

Моніторинг здійснювався в межах проекту “Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні”, що здійснюється Громадським Партнерством “За прозорі місцеві бюдеджети!” за підтримки МФ “Відродження”. Аналіз здійснювали експерти ГО “Центр Політичних Студій” в рамках Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети”.

1.   Суми 93%
2.   Чернівці 86%
3.   Одеса 81%
4.   Вознесенськ 81%
 Показати ще
23. Ізмаїл 52%
24. Полтава 52%
25. Запоріжжя 48%
26. Черкаси 43%
27. Харків 29%