Дієвий контроль для ефективності бюджету Миколаєва на основі можливостей ПЦМ

Саме це 15-16 березня стало темою дводенного навчання, завдяки якому 22 представника громадських активістів та посадових осіб місцевого самоврядування ознайомились з можливостями механізмів місцевої демократії, зокрема громадських дорадчих органів при виконавчих органів міської ради та громадського аудиту доброчесності програмно-цільового методу (ПЦМ) оцінки ефективності місцевого бюджету для розбудови зеленого, чистого і комфортного м. Миколаєва.

Випускники навчання за коуч та грантової підтримки команди проекту протягом 2018 року реалізують громадські ініціативи як переможці муніципального грантового конкурсу в рамках міської програми бюджету участі або проконтролюють ефективність бюджетного процесу при коуч/грантової підтримці ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» (ФРММ) — учасника Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!».

Матеріали тренінгу 1 

Матеріали тренінгу 2

Фінансовий експерт ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» Тетяна Золотухіна розповіла присутнім про сутність програмно-цільового методу бюджетного планування та умови, при яких його застосування зробить витрачання місцевих бюджетних коштів більш ефективним. Головною умовою є створення дієвої системи контролю, що поєднує громадянський та контроль органами публічної влади.

Для розуміння теми учасники семінару розглядали конкретні приклади, закріплювали матеріал під час практичної частини навчання. Відкриттям для учасників навчання стали:

  • Новий практичний посібник ФРММ «Бюджетний календар. Можливості участі городян у місцевому бюджеті по місяцям року»/, якім доведено, що національне законодавство України поки надало громадянам такі інструменти впливу на ефективність бюджетного місцевого бюджетного процесу як дорадчі громадські органи при виконавчих органах місцевого самоврядування та громадський аудит;
  • Історії пливу «Експертно-громадської ради виконавчого комітету миколаївської міської ради» на ефективність місцевого бюджетного процесу на основі врезультатів громадського аудиту. Приклад;
  • Історії дієвості методики громадського аудиту для впливу учасників Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» у партнерстві Державною аудиторською службою на виконавчі органі місцевого самоврядування. Приклад.

Можливості методики громадського аудиту доброчесності запровадження ПЦМ для оцінки ефективності витрачання бюджетних коштів по даним паспортів бюджетних програм/звітів про їх виконання також у прикладі пані Тетяни:

«..У минулому 2017 р. міськвиконкомом реалізовувалась міська програма організації підтримки і реалізації стратегічних ініціатив та підготовки проектів розвитку міста Миколаєва на період 2016-2018 років. Відповідальним за реалізацію визначена КУ «Агенція розвитку Миколаєва». Був затверджений відповідний паспорт бюджетної програми 0318600..» — каже експерт ФРММ.

І ось за підсумками року складений звіт про виконання паспорту даної бюджетної програми, де в складі з 5 завдань присутнє і вищеозначене завдання, в якому будь-хто може подивитись, які результати планувались та отримані, оцінити ефективність використання бюджетних коштів, що були затрачені по даній позиції, а особи, що приймають рішення, можуть зробити відповідні управлінські висновки.

Бюджетною програмою планувалось кількість проектних заявок – 98. Було заплановано на різні конкурси «донорських» програм подати майже сотню заявок. Але, подана заявка ще не означає підтриманий проект. Так і відбулось. В звіті визначено що тільки 8 заявок отримали позитивний висновок «донора» (підтвердження подальшого фінансування проекту). У зв’язку з цим і змінилась вартість «написання» заявок на донора.

Пояснення виконкому:  «… Відхилення від планового показника викликане свідомим рішенням про зменшення фактичної кількості розроблених проектів розвитку міста, що підлягали оплаті. Так, згідно рішення директора, узгодженого з Наглядовою радою КУ ММР «Агенція розвитку Миколаєва», оплаті в 2017 році підлягали не всі розроблені проекти розвитку міста, а лише ті, що були подані на розгляд донору та отримали позитивний висновок (підтвердження подальшого фінансування проекту)…»

В цифрах звіту це виглядає наступним чином: планова вартість поданої заяви на грант – 16 065 грн, а фактично це задоволення обійшлось миколаївському платнику податків 137 310,5 грн! (сюди входить власне утримання КУ «Агенція розвитку Миколаєва» + «премія» за написання заявки). Маємо збільшення ціни послуги для платника податків в 8,5 разів.

Постає цілком логічне питання — чи варта шкурка вичинки? Якщо вартість для бюджету написаної та виграної заявки на міжнародного донора – 137 тис. грн, то сама сума одного гранту повинна бути не менше 1 млн грн.

Щось про такі не чутно! А чи не варто направити ці кошти безпосередньо на розвиток міської громади, наприклад, через конкурс муніципальних грантів? Адже така сума – 137 тис це досить великий сам по собі грант, навіть для міжнародного донора!» — акцентує увагу експерт ФРММ

Також пані Тетяною презентовано роль і місце Департаменту внутрішнього фінансового контролю, нагляду та протидії корупції миколаївської міської ради у підвищенні демократичності, прозорості та ефективності бюджетного процесу; відповідальність посадових осіб за порушення відповідних вимог законодавства у публічних фінансах та презентували методику громадського аудиту доброчесності запровадження ПЦМ і оцінки ефективності витрачання коштів місцевих бюджетів.

Особливий акцент організаторами навчання зроблено, що дотримання органами місцевого самоврядування вимог діючого законодавства по ПЦМ зробить витрачання місцевих бюджетних коштів більш ефективним. Саме на це спрямована законна система триєдиного контролю: (1) внутрішнього, з боку підрозділів виконавчих органів місцевих рад; (2) громадського аудиту; (3) зовнішнього з боку органів державної аудиторської служби і інших фіскальних органів.

Навчання відбулось в рамках проекту «Демократичний, прозорий, ефективний бюджет для зеленого, чистого і комфортного м. Миколаєва», якій реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» при партнерстві з Виконавчим комітетом Миколаївської міської ради та КУ «Агенція розвитку Миколаєва» в рамках програми «Публічні бюджети від А до Я: інформування, активізація та залучення громадянського суспільства», що виконується Фондом Східна Європа у партнерстві з Фундацією польсько-української співпраці ПАУСІ за фінансової підтримки Європейського Союзу

1.   Суми 93%
2.   Чернівці 86%
3.   Одеса 81%
4.   Вознесенськ 81%
 Показати ще
23. Ізмаїл 52%
24. Полтава 52%
25. Запоріжжя 48%
26. Черкаси 43%
27. Харків 29%