Чи залучає Сєвєродонецька міська рада громадян до участі у бюджетному процесі?

Згідно з проведеною оцінкою, рівень прозорості прийняття рішень в рамках бюджетного процесу м. Сєвєродонецька складає 44%, що відповідає задовільному рівню прозорості. До такого висновку дійшли експерти Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» за результатами моніторингу в межах проекту «Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні».

На етапі складання проекту бюджету спостерігається нижчий рейтинг (19%) показників через те, що міська рада не затвердила відповідний нормативно-правовий акт, який передбачає процедури збору пропозицій від громадян під час складання бюджету на наступний рік. Відповідно і сам процес організації заходів по збору пропозицій від громадян під час складання бюджету на наступний рік в поточному році не був реалізований. Варто зауважити, що в інших обласних центрах така робота давно організована і органи місцевого самоврядування звітують про отримані пропозиції від громадськості під час складання бюджету на наступний рік, а також про враховані та не враховані пропозиції та обґрунтування таких рішень. Серед позитивних практик варто зауважити, що в Сєвєродонецькій міській раді у відповідності до бюджетного регламенту створена робоча група, до якої входять представники різних зацікавлених сторін, проте її діяльність носить скоріше формальний характер і не є достатньо ефективною. Також не працює норма, закріплена в статуті територіальної громади, яка передбачає процедури та порядок проведення консультацій з громадськістю щодо проекту рішення про місцеві податки та збори.

Щодо другого етапу бюджетного процесу – розгляд та прийняття бюджету, тут показники міста дещо зросли (43%). Досягнути ще більш високих показників місту не дозволило те, що діяльність постійної бюджетної комісії було заблоковано і важливий етап розгляду проекту рішення профільною комісією не був реалізований. Проте позитивним аспектом при оцінці цього показника стало те, що в місті  бюджетним регламентом закріплені процедури консультацій з громадськістю щодо попереднього проекту рішення про бюджет і такі консультації були проведені в форматі бюджетних слухань з питань презентації проекту міського бюджету на 2018 рік. При цьому важливо зауважити, що "бюджетні слухання" проведено заздалегідь, до оприлюднення остаточного проекту рішення про бюджет на наступний рік, який виносився на розгляд сесії. На жаль тільки міська рада не оприлюднила звіт з інформацією про враховані та невраховані пропозиції громадян до проекту рішення про бюджет, отриманих в рамках «бюджетних слухань» та обґрунтуванням підстав для врахування/неврахування отриманих пропозицій. Що стосується безпосередньо прийняття рішення про місцевий бюджет на наступний рік, то відповідний показник в місті оцінено в 60.0%, що відповідає високому рівню прозорості. Це зумовлено тим, що засідання сесії, на якій розглядався проект рішення про бюджет, відбулось не пізніше, ніж 25 грудня, громадянам доступний на сайті відео-запис пленарного засідання сесії, на якій було прийнято рішення про бюджет і також громадянам було забезпечено безперешкодний доступ до пленарного засідання сесії, на якій розглядався проект рішення про бюджет.
Вагомим досягненням міста є реалізація «Бюджету участі», який вперше був запроваджений в місті в 2018 році і на реалізацію якого міська рада виділила 5 млн. гривень. Для забезпечення реалізації програми місто підключено до інтернет–порталу «Громадський проект», затверджено Положення про громадський бюджет, громадяни мають можливість голосувати за громадські проекти як онлайн, так і в пунктах для голосування. З огляду на це, на третьому етапі бюджетного процесу – виконання бюджету,  місто має інновативний рівень «прозорості» (100%) в частині прозорості рішень.

Ще однією позитивною практикою є публічне звітування про виконання місцевого бюджету за минулий рік (інновативний рівень – 100%). 13 березня у приміщенні Сєвєродонецької міської ради відбулось публічне представлення звіту про виконання міського бюджету за 2017 рік. У заході взяли участь керівництво міської ради, головні розпорядники бюджетних коштів, депутати і громадськість. Начальник фінансового управління Марина Багрінцева детально та ретельно зупинилася на всіх видатках і доходах міського бюджету минулого року. Візуалізацію бюджетних процесів для присутніх здійснено у презентації «Звіт про виконання міського бюджету за 2017 рік».

За результатами дослідження, експертами сформовані рекомендації задля підвищення рівня прозорості бюджетного процесу на усіх стадіях:

• Налагодити повноцінну діяльність постійної депутатської комісії з питань бюджету.
• Організувати процес збору та врахування пропозицій від громадян під час складання бюджету на наступний рік
• Започаткувати практику проведення ефективних консультацій з громадськістю щодо проекту рішення про бюджет наступного року та встановлення розміру місцевих податків та зборів;
• Активізувати роботу дорадчих органів в процесі розробки проекту бюджету на наступний рік.

Стаття підготовлена за результатами моніторингу в межах проекту “Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні”, що здійснюється Громадським партнерством “За прозорі місцеві бюджети!” за підтримки МФ “Відродження”.

1.   Суми 93%
2.   Чернівці 86%
3.   Одеса 81%
4.   Вознесенськ 81%
 Показати ще
23. Ізмаїл 52%
24. Полтава 52%
25. Запоріжжя 48%
26. Черкаси 43%
27. Харків 29%