Чи залучає Чернігівська міська влада громадян до участі у бюджетному процесі?

Згідно з попередньою оцінкою, рівень прозорості прийняття рішень в рамках бюджетного процесу м. Чернігів складає всього 47,5%. До такого висновку дійшли експерти Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” за результатами моніторингу в межах проекту “Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні ”.

На жаль, незважаючи на існування Бюджетного регламенту, місцева влада бюджетні слухання в громаді не проводить, що впливає на знижений рівень прозорості прийняття рішень. Окрім цього, не існує документу, який передбачає процедури та порядок проведення консультацій з громадськістю щодо проекту рішення про місцеві податки та збори. Що також говорить про пасивність міської влади в цьому напрямі і відсутність консультацій з громадськістю про місцеві податки та збори.

На сьогоднішній день Чернігівська міська рада не має практики розробки «бюджету для громадян», як документу, який в простий та доступний спосіб, без технічної мови, з використанням візуалізації та значного спрощення складної інформації, розповів би про доходи та видатки бюджету на майбутній рік, пріоритети міської бюджетної політики, плани щодо фінансування інфраструктурних проектів і т.п.  Отже, активним громадянам, які не мають спеціальних знань у бюджетній структурі, майже неможливо повноцінно залучитись до бюджетних процесів та внести свої рекомендації або пропозиції.

Позитивне значення має запровадження реалізації в Чернігові «Бюджету участі». В березні 2018 року Робоча група при Чернігівській міській раді за ініціативи громадськості оновила Положення про Бюджет участі чернігівців (Громадський бюджет), яким визначено основні засади процесу взаємодії органів місцевого самоврядування та мешканців міста Чернігові щодо впровадження інноваційних механізмів залучення громадськості до розподілу і використання коштів міського бюджету. Зокрема з 2018 року було виключно електронне голосування за проекти, подані мешканцями міста, а також були прописані нові правила функціонування цього інструменту.

Також місто немає практики діяльності функціонування наглядових рад при комунальних підприємствах, що також негативно впливає на загальний рейтинг міської ради.

Для покращення оцінки прозорості прийняття рішень рекомендуємо:

 оприлюднити всі форми бюджетних запитів головних розпорядників бюджетних коштів

 протокол засідання бюджетної комісії з обговорення проекту бюджету необхідно оприлюднювати на сайті міської ради. Стенограма або аудіо/відеозапис засідання комісії, на якому відбувалось обговорення проекту рішення про бюджет  має оприлюднюватися на сайті у вигляді, наприклад, прямого посилання на канал Youtube, де вони розміщені;

 проводити «Бюджетні слухання» заздалегідь до оприлюднення остаточного проекту рішення про бюджет на плановий рік, який виноситься на розгляд депутатського корпусу;

 запровадити практику розробки та поширення серед жителів громади «Бюджету для громадян». Для цього необхідно залучити фахових експертів для навчання з тематики опанування цим новим для України інструментарієм, провести тренінги та семінари;

— існуючі інтерактивні он-лайн платформи для візуалізації бюджету слід доповнити он-лайн-інструментами для отримання коментарів від громадян щодо проекту рішення про бюджет.

Стаття підготована “за результатами моніторингу в межах проекту “Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні”, що здійснюється Громадським партнерством “За прозорі місцеві бюджети!” за підтримки МФ “Відродження”

1.   Суми 93%
2.   Чернівці 86%
3.   Одеса 81%
4.   Вознесенськ 81%
 Показати ще
23. Ізмаїл 52%
24. Полтава 52%
25. Запоріжжя 48%
26. Черкаси 43%
27. Харків 29%