Чи залучає Одеська міська влада громадян до участі у бюджетному процесі?

05 грудня 2018, 19:05

Згідно з оцінкою рівень прозорості бюджетного процесу міста Одеси є задовільним та відповідає 43% від максимально можливої оцінки.

До такого висновку дійшли експерти Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється за підтримки МФ "Відродження".

Відбувалося оцінювання бюджетного процесу у 2018 році за критеріями відкритості, прозорості та інновативності.

Другий матеріал підготовлено за результатами оцінювання рівня прозорості бюджетного процесу у міста Одеса.

На етапі складання проектів міська рада показала майже максимальний рівень закритості до активної взаємодії із мешканцями міста у процесі формування бюджету (7,6%). В місті не було проведено консультацій з громадянами під час складання проекту бюджету і на стадії збору пропозицій до проектів про місцеві податки та збори. Також радою не залучаються представники різних зацікавлених сторін до процесу розробки проекту бюджету, яким, наприклад, може стати сформована багатостороння дорадча група.

Етап розгляду проекту бюджету та прийняття рішення про бюджет відбувається на високому рівні (57%), але має ряд питань, які можуть бути вдосконалені.

Засідання постійної комісії з планування, бюджету та фінансів і сесій міської ради, на яких розглядається та затверджується рішення про бюджет, проходять зі своєчасним анонсуванням, веденням он-лайн відеотрансляцій (тільки сесії) та оприлюдненням протоколів засідань. Питанням, що різко знижує рівень прозорості на цьому етапі, є забезпечення безперешкодного доступу громадян до засідань в раді, який наразі обмежено введенням пропускного режиму до приміщень Одеської міської ради.

Також, не дивлячись на існуючи в Статуті міста механізмів проведення громадських слухань, радою не було проведено бюджетні слухання щодо проекту рішення про бюджет.

Високий рівень прозорості (57%) визначено і за етапом виконання бюджету.

На цьому етапі рада ефективно використовує такий механізм взаємодії з громадянами, як громадський бюджет (бюджет участі). В місті проект реалізується з 2017 року, процедури та порядок реалізації якого закріплено Положенням та розпорядженням міського голови.

Не останнім кроком в успішній реалізації громадського бюджету є створення окремого розділу на порталі "Соціально активний громадянин", на якому, в тому числі оприлюднено склад комісії з питань громадського бюджету. Однак, за весь час не було оприлюднено жодного протоколу засідання цієї комісії.

Ще одним позитивним чинником є оприлюднення проектів-переможців у розрізі років на статичній сторінці порталу (не у формі новинного матеріалу).

Для більш ефективного використання потенціалу громадського бюджету в забезпеченні прозорості дій влади, рекомендується внести зміни до Положення про громадський бюджет, надавши громадянам можливість голосувати за проекти не тільки он-лайн, але й очно.

Етап звітування про виконання бюджету отримав максимальний рівень прозорості (100%). Так, в місті щороку відбувається публічне представлення інформації про виконання бюджету, як на відкритій зустрічі міського голови з громадянами під час річного звіту, так і директором департаменту фінансів на публічному заході. Анонсування заходів відбувається завчасно, а саме представлення звіту – у визначені законодавством терміни.

Таким чином, зазначений рівень прозорості демонструє, що хоча міською радою самостійно формується бюджетна політика та без врахування громадської думки, окремі напрями по забезпеченню прозорості всього бюджетного процесу вже успішно реалізовані.

Одеській міській раді рекомендовано першочергово звернути увагу на впровадження дієвих механізмів щодо активного залучення громадян та інших зацікавлених осіб до бюджетного процесу із розробкою відповідних нормативно-правових актів, які будуть регулювати всі процедури роботи таких механізмів (в тому числі, використовуючи механізми проведення громадських слухань, визначених у Статуті міста).

Матеріал підготовлено за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється Громадським Партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" за підтримки МФ "Відродження".

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %