Чи прозорою є влада Києва в залученні містян до бюджетного процесу?

08 грудня, 19:27

Згідно з попередньою оцінкою, рівень прозорості прийняття рішень в рамках бюджетного процесу м. Києва є цілком достатнім, про що свідчить інтегрована оцінка прозорості рішень, яка сягнула більше половини максимуму та склала 55%. Такого висновку дійшли експерти Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” за результатами моніторингу в межах проекту «Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні».

На користь висновку говорить те, що максимальне (100%) значення оцінки досягнуто по одному з ключових показників бюджетного процесу та пов’язаного з ним механізму демократичних погоджень бюджету м. Києва, такого як заздалегідь анонсоване «Обговорення проекту бюджету на засіданні бюджетної комісії». Протоколи відповідним чином оприлюднюються, а кожен киянин може безперешкодно відвідати  таке  засідання. На сайті міської ради оприлюднено відеозапис обговорення проекту рішення про бюджет. Слід відразу ж зазначити, що це досить мало поширена серед міст України практика, тому, на думку експертів, вона має бути широко розповсюджена вже в поточному бюджетному циклі.

За прогресивним та порівняно новим в бюджетному процесі України показником «Бюджет участі» м. Київ також майже сягнув максимального рівня (93%) – за усіма критеріями оцінка показала повноту використання містом вдало апробованих у європейському досвіді практик  та цілковиту прозорість у їх застосуванні. Процедури та порядок «Бюджету участі» закріплені окремим НПА, склад дорадчого органу, який колегіально здійснює допуск до конкурсу громадських проектів, а також перелік проектів, які перемогли за результатами голосування громадян  розміщено в вільному доступі  на сайті міськради. Відмічаємо, що звіт про реалізацію бюджету участі за результатами попереднього бюджетного року також публікується та є доступним для широкого кола зацікавлених осіб.

Наближеними до максимального значення є експертні оцінки по критеріях показника «Прийняття рішення про місцевий бюджет на наступний рік». Пленарне засідання сесії, на якій розглядався проект рішення про бюджет м. Києва відбулося вчасно, його протокол та стенограму розміщено на сайті міськради, а громадяни мали безперешкодний доступ до сесійної зали, де обговорювався та приймався бюджет.

Достатній рівень прозорості демонструє процес публічного звіту Київського міського голови про виконання бюджету за рік. Воно відбулося вчасно, у терміни, визначені Бюджетним Кодексом України, а показники, які демонструють підсумки роботи з виконання міського бюджету за 2017 рік, були вдало візуалізовані та представлені в зрозумілій для пересічних громадян формі.

До недоліків, що гальмують побудову повністю прозорого бюджетного процесу в м. Київ, експерти віднесли  не налагоджені потрібним чином процеси збору пропозицій від громадян під час складання бюджету, а також відсутність інформації про залучення багатосторонніх дорадчих органів до процесу розробки бюджету на наступний рік. Та, водночас,  саме ці моменти є потенційною основою для підвищення прозорості бюджетного процесу і дієвої участі громадян не лише на етапах затвердження бюджету, його виконання та звіту про показники, а й на початковій стадії планування, яка передбачає врахування у видатковій частині бюджету соціально-економічних пріоритетів, важливих для кожного киянина.

В організаційному плані експерти відмічають злагоджену співпрацю Департаменту фінансів КМДА та головних розпорядників, яка є максимально сприятливою для посилення прозорості бюджетного процесу в м. Київ.

Матеріал підготований за результатами моніторингу в межах проекту “Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні”, що здійснюється Громадським партнерством “За прозорі місцеві бюджети!” за підтримки МФ “Відродження”.

1.   Суми 93%
2.   Чернівці 86%
3.   Одеса 81%
4.   Вознесенськ 81%
 Показати ще
23. Ізмаїл 52%
24. Полтава 52%
25. Запоріжжя 48%
26. Черкаси 43%
27. Харків 29%