Чи є відкритою інформація про бюджетний процес м. Вінниці?

21 червня 2018, 21:16

Згідно з попередньою оцінкою рівень відкритості та прозорості інформації про бюджетний процес м. Вінниці є досить високим. До такого висновку дійшли експерти Громадського Партнерства "За прозорі місцеві бюджети!" за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється за підтримки МФ "Відродження".

Органами місцевого самоврядування Вінниці досягнуто досить значних показників відкритості бюджетної  інформації, що свідчить не лише про дотримання ними базового бюджетного законодавства, а й про динамічний рух у напрямку демократизації бюджетного процесу. Максимальне значення у 100% досягнуте містом за показниками «Стратегія розвитку громади», «Програма соціально-економічного розвитку», «Рішення про бюджет», «Паспорти бюджетних програм», «Он-лайн-інструменти консультування з громадянами щодо проекту бюджету на наступний рік», «Звіт про виконання паспортів бюджетних програм»  та ін.

На думку експертів, найкращими практиками в забезпеченні прозорості міського бюджету є доступна та повна візуалізація бюджету, яка для пересічного, нефахового користувача проста у використанні – адже міститься в єдиному розділі «Відкритий бюджет Вінниці». Там же знаходяться дані про публічні закупівлі «Prozorro» та «Мапа коштів», яка також є інновативною для інших міських бюджетів. Вона слугує, як он-лайн-інструментом для отримання коментарів щодо проекту рішення про бюджет, так і інтерактивною он-лайн платформою для пооб’єктної візуалізації капітальних видатків. «Бюджет громадських ініціатив», розміщений на сайті та призначений для посилення відкритості процесу формування видатків Вінницького міського бюджету, містить всі необхідні дані, аби провести конкурс громадських проектів у максимально прозорому форматі.

Водночас, розділ сайту, присвячений міському бюджету потребує суттєвого доопрацювання. Там відсутній перелік головних розпорядників, посилання на їх участь у порталах відкритих даних E-Data та data.gov.ua, кошториси на утримання органів місцевого самоврядування, титульний перелік капітальних видатків тощо.

По параметрах оцінки, пов’язаних з прозорістю прийняття рішень, який передбачає активне залучення громадян до консультацій та участі в прийняті бюджетних рішень, отримані містом оцінки поки є нижчими за середні. Абсолютно закритою є й інформація по таких показниках як: «Збір пропозицій від громадян під час складання бюджету на наступний рік», «Залучення багатосторонніх дорадчих органів до процесу розробки бюджету на наступний рік», «Консультації щодо проекту рішення про місцеві податки та збори», «Бюджетні запити». Все це створює суттєві ризики зниження загальної оцінки прозорості міського бюджету, а також унеможливлює доступ громадянського суспільства до процесу прийняття управлінських рішень щодо бюджету. Тому основні рекомендації експертів полягають в: чіткому дотриманні термінів оприлюднення проекту прогнозу та рішення про міський бюджет, необхідності  НПА щодо процедури збору пропозицій від громадян до проекту бюджету, залученні багатосторонніх дорадчих органів, налагодженні консультативного діалогу з громадськістю.

При цьому рівень використання інновативних практик у м. Вінниця вже сьогодні дозволяє говорити про наявність значного поля потенційних можливостей для їх запровадження. Зважаючи на це, місцевому фінансовому органу та головним розпорядникам Вінницького міського бюджету доцільно розглянути  можливість запровадження нового для України, але вдало апробованого в міжнародних практиках інструменту «Бюджет для громадян». Його започаткування можливе шляхом вивчення таких практик у співробітництві з  фаховими експертами - а сам цей досвід міг би стати першим серед українських міст.

Матеріал підготовано за результатами моніторингу в межах проекту "Підвищення прозорості бюджетного процесу на локальному рівні", що здійснюється Громадським Партнерством "За прозорі місцеві бюджети!" за підтримки МФ "Відродження".

 

 

 

 

 

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %