Бюджет Глухова - 2017

11 січня 2017, 13:01

Глухів – унікальне місто. І не тільки тому, що колись він був Гетьманською столицею, а і тому що неофіційно вважається «удільним князівством» народного депутата України Андрія Деркача. 

Але 2015 року монополія на владу в місті похитнулася для нардепа: міським головою був обраний Мішель Терещенко – нащадок роду українських підприємців, який ще донедавна мав громадянство Франції.

Тому за тим, чи вдасться Глухову швидко реформуватися, наповнити місцевий бюджет та залучити іноземні інвестиції спостерігають не лише в Сумській області, а і у всій Україні. 

Інвестиції

У 2016 році в Глухові розпочало діяльність ТОВ «Десналенд», яке спеціалізується на виробництві меду та продуктів бджільництва, продуктів з льону та конопель, фіто-чаїв та лікарських рослин.   Співвласниками підприємства є Мішель Терещенко та Ігор Кирилюк (чоловік народного депутата України Ольги Богомолець)

Відновлено виробництво хлібобулочних виробів ТДВ «Глухівський хлібокомбінат».

Розпочало виробничу діяльність надсучасне підприємство з виробництва паливних гранул з деревини ТОВ «Еко Прайм». В процесі виробництва використовується обладнання провідних європейських та українських виробників. Капітал підприємства має кіпрське походження, а даних про його кінцевого беніфеціарного власника у відкритих джерелах немає.

В місті працює три підприємства з іноземними інвестиціями, а саме: ТОВ «Глухівський елеватор» (Нідерланди) , ТОВ «Бонтруп Україна» (Нідерланди) та ТОВ «Лінен оф Десна» з французьким капіталом, частка якого належить Мішелю Терещенку.

Досить велика частка підприємств, які діють в місті і пов’язані із очільником міста – це не лише інвестиції, а і потенційний ризик конфлікту інтересів. Однак, досліджуючи бюджет, ми не знайшли жодних фактів, які б могли свідчити про конфлікт: в бюджеті відсутні податкові пільги для підприємств - і в земельному податку, і в податках на нерухоме майно.

Виконання бюджету 2016 року

Звіт про виконання бюджету Глухова буде затверджений лише лютому-березні. Але вже зараз ми можемо говорити про основні показники із великою долею достовірності.

Цікаво, що при прийнятті бюджету на 2016 рік, загальний обсяг доходів  прогнозувався на рівні 103 млн. 861тисяч грн. в тому числі трансферти в сумі 54 млн. 290 тисяч грн., власні надходження 49 млн. 571 тисяч грн. Із них загальний фонд: 98 млн. 193  тисяч грн., а 5 млн. 668 тисяч грн. – спец фонд. Зрозуміло, що згодом, в процесі виконання до бюджету на 2016 рік неодноразово вносилися зміни. І незважаючи на те, що при плануванні минулорічного бюджету доходи були занижені, можна впевнено говорити, що перевиконання бюджету перевершило всі очікування. Протягом року до головного фінансового документу неодноразово вносилися зміни в бік збільшення доходів та видатків. А вже у 2017 році обсяг бюджету планується на рівні 250 млн. грн, що є більшим вдвічі ніж планувалося отримати в минулому році при прийнятті бюджету на 2016 рік.

Доходи

Розглянемо динаміку надходжень власних доходів загального фонду бюджету м. Глухів. 

Рисунок1 copy

Обсяг доходів загального і спеціального фондів бюджету міста в 2017 році прогнозується на рівні 250643,8 тис. грн. в тому числі трансферти в сумі 175585,2 тис. грн., власні надходження 69126,0 тис.грн. Із загального обсягу - 244711,2 тис.грн. доходи загального фонду, 5932,6 тис.грн. - спец фонд.

Серед джерел власних доходів загального фонду бюджету міста в 2017 році   найбільшу питому вагу (62,2%) займає податок та збір на доходи фізичних осіб – 43 млн.  45 тисяч. грн.  Це майже на 17 млн. гривень, або на 43%  більше у порівнянні із  планом на 2016 рік.  Таке зростання доходів очікується за рахунок збільшення у 2017 році  фонду заробітної плати, мінімальної заробітної плати з 1 січня 2017 року.

Також завдяки підвищенню мінімалки зросте і сума надходжень від єдиного податку, який сплачують ФОПи І та ІІ групи. У 2017 році заплановано отримати 7 млн. 645 тисяч гривень, що на 16,7% більше, ніж у 2016 році.

А от комунальні підприємства у 2017 році планують принести значно менше доходів у місцевий бюджет, ніж в минулому році. Доходів від діяльності КП закладено лише 590 тисяч грн., що на 1 млн. 726 тисяч. грн. менше очікуваних надходжень за 2016 рік. Це можна пояснити як неефективним менеджментом, так і бажанням занизити плановий дохід. Адже завжди приємніше звітувати про перевиконання, ніж недовиконання.

У вигляді діаграми структура доходів загального фонду має такий вигляд

Рисунок2 copy

Всього без соціальних субвенцій доходи загального фонду складуть 69 млн. 126 тисяч грн., що на 14 млн. 590 тисяч рн. або 26,8 % більше очікуваних надходжень за 2016 рік

Надходження спеціального фонду на 2017 рік заплановано в сумі 5 млн. 932 тисяч гривень. Основним джерелом надходжень спеціального фонду є власні надходження бюджетних установ, які складуть 5 млн. 257 тисяч грн.

Цікаво, що у Глухові немає податкових пільг для великих, чи як люблять говорити, «містоутворюючих підприємств». Але це не заважає підприємствам розвиватися і утворювати нові робочі місця.

Якщо проаналізувати наповнення бюджету за останні три роки, то можна наглядно побачити позитивну динаміку внаслідок фінансової децентралізації та передачу ресурсів із державного бюджету в місцеві. Виділяються лише показники проекту бюджету 2017 року. Це пов’язано з тим, що місцевий бюджет був прийнятий до прийняття державного, а фінансисти «страхуються» від можливого недовиконання. Як свідчить практика, вже із січня бюджет зазвичай переглядається в бік збільшення. 

Рисунок3 copy

Субвенції

Значною частиною бюджету є цільові субвенції: освітня і медична.

  Так, освітня субвенція з державного бюджету в документі передбачена на суму 22 млн. 26 тис. грн., що на 0,7 % менше отриманої в 2016 році.

Цікаво, що медична субвенція до глухівського міського бюджету надходить не тільки із державного бюджету, а і з обласного, Глухівського районного і бюджету Березівської сільської ради.

Медична субвенція з державного бюджету міському бюджету: 28 млн.  тисяч грн., з бюджету Глухівського району – 8 млн. 44 тисяч.грн., з обласного бюджету – 4 млн. 433 тис, з бюджету Березівської сільської ради -2 млн. грн. Загальна сума складає 42 млн. 808 тисяч грн., що в порівнянні з 2016 роком на 11,8 % більше.

Також державного бюджету надходять соціальні субвенції:

  • субвенція з на виплату допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу в сумі 46 млн. 790 тис. грн;
  • субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій в сумі 53 млн. 547 тис. грн;
  •  субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги дітям у прийомних сім'ях за принципом "гроші ходять за дитиною" в сумі 786  тис. грн.;
  • надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами в сумі 48,5 тис. грн.

Наочно побачити частку субвенцій у бюджеті можна в діаграмі. 

Рисунок4 copy

Наступна діаграма про частку субвенцій в загальному фонді. 

Рисунок5 copy

Видаткова частина

Видаткову частину бюджету  Глухова сформовано в сумі 250 млн. 644 тис. грн. (загальний фонд – 235млн.  831 тис. грн, спеціальний фонд – 14 млн. 813,3 тис. грн.).

Всього на поточне утримання бюджетних установ по загальному фонду (заробітна плата, оплата енергоносіїв, медикаментів, харчування) утримання місцевого господарства, реалізацію міських програм і заходів буде спрямовано 235831,1 тис. грн., з них:

державне управління – 10 млн 354,7 тис. грн.. (питома вага у видатках загального фонду - 4,4%);

освіта – 57 млн. 576,4 тис. грн. (24,4%); 

охорона здоров'я – 46 млн. 738,8 тис. грн.. (19,8 %);

соціальний захист та соціальне забезпечення – 106 900,2 тис. грн. (45,3%);

культура – 5 млн. 580,2 тис. грн. (2,4 %),

фізична культура і спорт – 1 млн. 658,8 тис. грн.. ( 0,7 %),

трансферти іншим бюджетам - 650 тис. грн.. (0,3 %),

інші видатки – 6 млн. 372 тис. грн.. (2,7 %).

Більш наглядно структуру видатків можна побачити в діаграмі. 

Рисунок6

Збільшення мінімальної заробітної плати та тарифних розрядів працівників бюджетної сфери потягло додаткові видатки. На виплату заробітної плати працівників бюджетної сфери передбачено 98 млн. 495 тис. грн. В 2016 році очікуваний обсяг видатків на заробітну плату складе 77 671,4 тис. грн. В 2017 році видатки збільшено на 20 млн. 823,6 тис. грн. або 26,8 %, в зв'язку зі зміною умов оплати праці працівників бюджетної сфери.

Незабезпеченість по заробітній платі очікується на суму 13800,5 тис. грн. (1,5 місячних фонду)

На проведення розрахунків за спожиті бюджетними установами міста енергоносії передбачено 14 млн. 610,3 тис. грн., що  менше ніж у 2016 році на 1389,7 тис. грн., (9,7 %). Незабезпеченість по оплаті комунальних послуг та енергоносіїв очікується на суму 3 млн. 800,7 тис. грн.

 

Бюджет розвитку

Бюджет розвитку Глухова складає 9,4 млн. грн. З них 8,8 млн. грн. передано із загального фонду, а 533 тисячі за рахунок власних надходжень.

Основними графами видатків є:

- капітальний ремонт під'їзних доріг будинків по вул. Героїв Крут, Ціолковського 6 та 6а, К.Московська 8 та 10, на суму 1 млн. 739 тис. грн;

- будівництво та капітальний ремонт тротуарів та доріг (вул. Некрасова, Гоголя, Терещенків, Шевченка, Матросова) на суму 1 млн 560  тис. грн.;

- придбання апарату УЗД на суму 1,2 млн. грн.;

- співфінансування на капітальний ремонт дороги по вул. Пушкіна  на суму 569  тис. грн.;

- капітальний ремонт під'їзних доріг (вул. Ковпака 1,3,5,7, Терещенків 21,23, Ціолковського 9,11) на суму 500 тис.грн.;

Окрім цього з бюджету розвитку плануються видатки на ремонт та облаштування навчальних закладів, встановлення світлофору, поповнення статутного капіталу місцевого комунального радіо, тощо.

Яким буде 2017 рік для бюджету Глухова?

Дослідивши рішення про прийняття бюджету можна говорити про кілька факторів:

  •  Ресурси у місцевих громад є, і вони постійно зростають внаслідок фінансової децентралізації. В рамках об’єднання громад у 2017 році до Глухова мають приєднатися кілька найближчих сільських рад. Серед ризиків такого кроку - додаткові видатки на соціальну сферу, які не перекриватиме державна субвенція. Але плюсів більше: місто буде отримувати додаткові кошти із Державного фонду регіонального розвитку, а також ймовірно додаткові субвенції на соціально-економічний округ.
  •  Бюджет, який приймається на наступний рік, в кінці грудня зазвичай є заниженим. В бюджеті закладена незабезпеченість по оплаті комунальних послуг і заробітній платі, хоча із загального фонду знайшлися кошти для бюджету розвитку. Після прийняття державного бюджету, по наслідках виконання першого кварталу він постійно переглядається в бік збільшення. За підсумками 2015, 2016 років ми бачимо таку практику не тільки в Глухові, а і в практично всіх громадах.
  • Відкриття нових підприємств, створення додаткових робочих місць – запорука сталого розвитку громади. Податок на доходи фізичних осіб – найбільша графа власних надходжень. Місцева влада має зробити все, щоб бізнес почував себе комфортно у місті.

Оптимістичний прогноз: за умови грамотної політики в місті і в державі, Глухів цілком зможе відродити славу гетьманської столиці вже через десяток років. 

ДЖЕРЕЛО

Царичанська 85,3 %
Широківська 62,7 %
Баштанська 59,5 %
Лановецька 59,1 %
Васильківська 58,3 %
Показати ще
Петриківка 19,8 %
Золотопотіцька 18,8 %
Любецька 17,9 %
Білоберізька 17,6 %
Хотинська 5,5 %